| 
ORIENTACIÓNS XERAIS PARA
  RESPOSTAS EDUCATIVA ALUMNADO TDAH | ||
| 
O
  alumnado con TDAH responde a un patrón
  persistente de conduta
  de desatención, hiperactividade e
  impulsividade. Existen distintos subtipos de TDAH: hiperactivo-impulsivo, inatento e combinado | ||
| 
Modalidade de escolarización:
  Centro Ordinario | ||
| 
Hiperactividade 
Características 
1-móvese
  en momentos nos que non resulta adecuado 
2-cústalle
  permanecer quieto cando é necesario 
3-fala
  en exceso 
4-ten
  dificultade para relaxarse 
5-cambia
  de actividade sen finalizar ningunha 
6-ten
  falta de constancia | 
Inatención 
Características 
1-ten
  dificultade para manter a atención durante un tempo prolongado 
2-non
  presta atención aos detalles 
3-presenta
  dificultades para finalizar tarefas 
4-cústalle
  escoitar, seguir ordes e instrucións 
5-
  é desorganizado nas súas tarefas e actividades 
6-adoita
  perder ou esquecer obxectos 
7-non
  conclúe o que empeza 
8-presenta
  dificultades para seguir as normas ou detalles dos xogos | 
Impulsividade 
Características 
1-é
  impaciente 
2-ten
  problemas para esperar a súa quenda 
3-non
  pensa antes de actuar 
4-interrompe
  constantemente aos demais 
5-ten
  respostas prepotentes: espontáneas e dominantes 
6-tende
  a “ toquetearlo” todo 
7-adoita
  ter conflitos cos adultos | 
| 
Pautas xerais de prevención e
  intervención no centro/aula | |
| 
-Información-formación
  ao profesorado 
-Incentivar
  á elección de titorías con alumnado TDAH  
-coordinación
  coa familia 
-Coordinación
  entre o profesorado 
-
  Coordinación entre diferentes profesionais (Sergas, SSSS, Gabinetes…) 
-aula
  con bo clima de traballo 
-o
  profesorado que harmoniza as normas claras e coherentes coa empatía e co
  reforzo positivo. Os estilos permisivo ou autoritario son negativos nestes
  casos 
-Sentarse
  a carón do alumnado que lle ofreza tranquilidade 
-
  Debe evitarse a proximidade a portas, fiestras, papeleiras e lugares de maior
  tránsito, así como a estímulos sonoros ou visuais. | 
-Mesa da alumna ou do alumno. Enriba da mesa só
  estarán os materiais que necesite para realizar a tarefa, e, ao remate,
  deberá recollelos e gardalos, e hase de evitar que acabe xogando con eles e
  convertendo a mesa nun pequeno taller. 
-Normas de convivencia consensuadas na aula.  
-Manter un ambiente estruturado, motivador e con rutinas
  predicibles axudaralle ao alumnado a sentirse seguro e a saber o que ten que
  facer en cada momento. | 
| 
Medidas ordinarias de atención á
  diversidade (art. 8, 9 do D. 229/2011) máis recomendables | 
Medidas extraordinarias de
  atención á diversidade (art. 9 do D. 229/2011) se fose necesario | 
| 
1-Adecuación
  estructura organizativa do centro e da aula (horarios, agrupamentos, espazos)
  ás características do alumnado 
2-adecuación
  das programacións 
3-metodoloxías
  baseada no traballo colaborativo, TEI, cooperativo, debates 
4-programa
  de reforzó nas instrumentais 
5-programas
  específicos personalizados 
6-programa
  de HHSS 
7-aprendizaxe
  por proxectos, paisaxes de aprendizaxe, Circuitos de aprendizaxe por
  estacións, ABP, A. basado en problemas,… 
8-adaptación
  de tempos e instrumentos de avaliación 
9-aula
  sde atención educativa e convivencia e actuacións para  a mellora da convivencia 
10-Desdobramentos
  de grupos 
11-Reforzo
  educativo e apoio do profesorado con disponibilidade horaria. 
12-programas
  de recuperación | 
1-Adaptacións
  curriculares 
2-Apoio
  profesorado especialista en PT, AL | 
| 
Manifestacións reseñables na
  aula do TDHA | |
| 
1-Traballan
  de xeito lento e/ou con frecuentes interrupcións e non dan rematado a tempo. 
2-Producen
  un traballo escolar de pouca calidade (desordenado, con moitos erros, etc.). 
3-Teñen
  mal rendemento nos exames e nos controis, peor do esperable polo seu nivel de
  dominio da materia. 
4-O
  seu rendemento escolar está por debaixo do que poderían ter.  
5-Teñen
  problemas para cumprir as normas e as instrucións da aula,  manéxanse ruidosamente e distorsionan a súa
  marcha xeral | 
6-Cústalle
  comezar o traballo. Non comeza por si só ou soa  
7-Amosa
  desorde e desorganización e non completa os traballos 
8-
  Presenta os traballos sucios, rachados ou deteriorados 
9-Morde,
  chupa e xoga co material 
10-Cáenlle
  as cousas ao chan con excesiva frecuencia, rompe materiais 
11-
  Esquécese de darlles a volta ás follas dos exames 
12-
  Cando unha pregunta ten varias partes, contesta a primeira e esquece as
  seguintes. | 
| Intervención e resposta educativa na aula máis relevante | |
| 
1-contidos
  estruturados debido á dificultade que teñen para organizar antes de actúa 
2-instrucións
  e tarefas simples, concretas e precisas.  
3-leccións
  estruturadas debido á dificultade que teñen para organizar antes de actuar 
4-para un
  estudante con  TDAH o cambio dunha
  materia, tarefa ou clase a outra resulta especialmente complicado 
5-explicar
  as cousas de forma moi  segmentada, con
  pasos moi concretos, que deixen moi claro o que se espera deles e  as consecuencias por non realizalo 
6-establecer
  unhas metas  alcanzables e  medibles desde un principio. 
7-Deseño de actividades multinivel, paisaxes de aprendizaxes,
  circuitos de aprendizaxe por estacións de traballo (T. Domínguez) 
8-Alternar actividades teóricas con traballo
  práctico 
9-Antes de empezar unha actividade, hai que explicala
  de xeito claro e sinxelo, e asegurarse de que a entendeu todo o alumnado. 
10-Utilizar estratexias para captar a atención  
11-reforzar positivamente ou para reconducir a execución
  ou as distraccións 
12-Utilizar reforzos e apoios visuais na instrución
  oral 
13-Combinar actividades máis estimulantes con outras
  menos motivadoras e variadas  
14-Reducir e fragmentar as actividades.   
15 Non sobrecargar de tarefas para a casa 
16- nas explicacións ou exposicións orais do
  profesorado asegurarse de que atende, utilizar frases curtas e claras, manter
  o contacto visual e permanecer cerca focalizando a atención nos conceptos
  “clave”; utilizar estímulos visuais e presentar a idea principal
  explicitamente ao principio da explicación; empregar mapas mentais,
  cognitivos, organizadores gráficos,…  | 
17-asegurarase de que o alumnado o mira aos ollos,
  que entende o exposto e, de ser o caso, que copiou o sinalado.  
18-Utilizar diferentes formas e instrumentos de
  avaliación e complementar os exames escritos de forma oral, cando se observa
  que están incompletos.  Deixar máis
  tempo para os exames ou probas escritas, incluso dividilas en dúas sesións, e
  ser flexibles na súa duración. 19-Uso da axenda supervisada pola familia e o
  profesorado 20-Negociar co alumnado períodos curtos de atención cando realiza tarefas, de cara a ir aumentando a súa duración de forma progresiva reforzando o esforzo polo aumento de tempo de atención e deseñando actividades onde poida ter éxito, segmentando en fases as máis difíciles e negociando un tempo para rematar cada unha.21-evitar apartalo nun recuncho da clase porque pode afectar negativamente á súa autoestima e pode favorecer conflitos cos seus compañeiros.
22-evitar
  poñerlle en evidencia: Procura non facer diferenzas entre estudantes con  TDAH e sen el. 
23-facilitar
  que corrixan os seus propios erros: Explica en cada tarefa como identificar e
  corrixir os erros, e proporciona un tempo razoable para que poidan revisar o
  seu traballo 
24-é
  máis recomendable colocar as mesas en filas que en grupos de mesas. Son máis
  fáciles de controlar 
25-realizar
  comentarios positivos sobre un bo comportamento pode animar ao neno para
  repetilo, ademais de mellorar a súa autoestima e motivación 
26-establecer
  límites claros sobre que comportamentos son inaceptables e explicar que pode
  suceder se se cometen. | 
| 
Intervención na modificación
  conducta | 
Intervención na mellora da autoestima | 
| 
1-Negociaranse co alumnado unhas cantas normas de
  funcionamento (non moitas) e as consecuencias do seu cumprimento e incumprimento.
   
2-evitar os enfrontamentos verbais e retadores pero
  con firmeza e sen cúlpalo-la 
3-reforzo positivo de condutas adecuadas ou
  aproximacións.  
4-Ignorar os comportamentos de chamadas de atención
  que non sexan moi molestos. 
5- Permitir momentos de descanso 
6-Utilizar puntos para conseguir premios ou
  incentivos 
7- Establecer consignas non verbais co alumnado para
  advertilo do incumprimento dalgunha norma.  
8-Evitar a acusación, ridiculización, etiquetaxe moral
  ou estigmatización 
9-Ensinar técnicas útiles para a mellora no funcionamento
  cognitivo e no control da atención.  
10-Proporcionar estratexias de memorización,
  xeralización, resolución problemas 
11-Compartir responsabilidades na aula xa que esas
  accións permítenlle moverse de vez en cando e descansar para poder recuperar
  a atención e a concentración | 
-Fomentar unha relación positiva entre o alumna-do e
  o profesorado. 
-Coñecer o seu estilo de aprendizaxe, as súas
  capa-cidades, as súas preferencias e motivacións. 
- Ofrecerlle ao alumno experiencias de éxito, e
  re-forzarase calquera pequeno logro na aprendizaxe e/ou na conduta. 
- Ofrecerlle confianza e expectativas positivas, facéndolle
  correccións respecto á súa tarefa e ache-gando propostas de mellora. 
-Axudarlle a coñecer e a manexar as súas emo-cións
  (baixa tolerancia á frustración, dificultades para atrasar a gratificación) 
- Evitar avaliar sempre negativamente e proxectar
  expectativas de éxito | 
 

