ORIENTACIÓNS XERAIS PARA
RESPOSTAS EDUCATIVA ALUMNADO TDAH
|
||
O
alumnado con TDAH responde a un patrón
persistente de conduta
de desatención, hiperactividade e
impulsividade. Existen distintos subtipos de TDAH: hiperactivo-impulsivo, inatento e combinado
|
||
Modalidade de escolarización:
Centro Ordinario
|
||
Hiperactividade
Características
1-móvese
en momentos nos que non resulta adecuado
2-cústalle
permanecer quieto cando é necesario
3-fala
en exceso
4-ten
dificultade para relaxarse
5-cambia
de actividade sen finalizar ningunha
6-ten
falta de constancia
|
Inatención
Características
1-ten
dificultade para manter a atención durante un tempo prolongado
2-non
presta atención aos detalles
3-presenta
dificultades para finalizar tarefas
4-cústalle
escoitar, seguir ordes e instrucións
5-
é desorganizado nas súas tarefas e actividades
6-adoita
perder ou esquecer obxectos
7-non
conclúe o que empeza
8-presenta
dificultades para seguir as normas ou detalles dos xogos
|
Impulsividade
Características
1-é
impaciente
2-ten
problemas para esperar a súa quenda
3-non
pensa antes de actuar
4-interrompe
constantemente aos demais
5-ten
respostas prepotentes: espontáneas e dominantes
6-tende
a “ toquetearlo” todo
7-adoita
ter conflitos cos adultos
|
Pautas xerais de prevención e
intervención no centro/aula
|
|
-Información-formación
ao profesorado
-Incentivar
á elección de titorías con alumnado TDAH
-coordinación
coa familia
-Coordinación
entre o profesorado
-
Coordinación entre diferentes profesionais (Sergas, SSSS, Gabinetes…)
-aula
con bo clima de traballo
-o
profesorado que harmoniza as normas claras e coherentes coa empatía e co
reforzo positivo. Os estilos permisivo ou autoritario son negativos nestes
casos
-Sentarse
a carón do alumnado que lle ofreza tranquilidade
-
Debe evitarse a proximidade a portas, fiestras, papeleiras e lugares de maior
tránsito, así como a estímulos sonoros ou visuais.
|
-Mesa da alumna ou do alumno. Enriba da mesa só
estarán os materiais que necesite para realizar a tarefa, e, ao remate,
deberá recollelos e gardalos, e hase de evitar que acabe xogando con eles e
convertendo a mesa nun pequeno taller.
-Normas de convivencia consensuadas na aula.
-Manter un ambiente estruturado, motivador e con rutinas
predicibles axudaralle ao alumnado a sentirse seguro e a saber o que ten que
facer en cada momento.
|
Medidas ordinarias de atención á
diversidade (art. 8, 9 do D. 229/2011) máis recomendables
|
Medidas extraordinarias de
atención á diversidade (art. 9 do D. 229/2011) se fose necesario
|
1-Adecuación
estructura organizativa do centro e da aula (horarios, agrupamentos, espazos)
ás características do alumnado
2-adecuación
das programacións
3-metodoloxías
baseada no traballo colaborativo, TEI, cooperativo, debates
4-programa
de reforzó nas instrumentais
5-programas
específicos personalizados
6-programa
de HHSS
7-aprendizaxe
por proxectos, paisaxes de aprendizaxe, Circuitos de aprendizaxe por
estacións, ABP, A. basado en problemas,…
8-adaptación
de tempos e instrumentos de avaliación
9-aula
sde atención educativa e convivencia e actuacións para a mellora da convivencia
10-Desdobramentos
de grupos
11-Reforzo
educativo e apoio do profesorado con disponibilidade horaria.
12-programas
de recuperación
|
1-Adaptacións
curriculares
2-Apoio
profesorado especialista en PT, AL
|
Manifestacións reseñables na
aula do TDHA
|
|
1-Traballan
de xeito lento e/ou con frecuentes interrupcións e non dan rematado a tempo.
2-Producen
un traballo escolar de pouca calidade (desordenado, con moitos erros, etc.).
3-Teñen
mal rendemento nos exames e nos controis, peor do esperable polo seu nivel de
dominio da materia.
4-O
seu rendemento escolar está por debaixo do que poderían ter.
5-Teñen
problemas para cumprir as normas e as instrucións da aula, manéxanse ruidosamente e distorsionan a súa
marcha xeral
|
6-Cústalle
comezar o traballo. Non comeza por si só ou soa
7-Amosa
desorde e desorganización e non completa os traballos
8-
Presenta os traballos sucios, rachados ou deteriorados
9-Morde,
chupa e xoga co material
10-Cáenlle
as cousas ao chan con excesiva frecuencia, rompe materiais
11-
Esquécese de darlles a volta ás follas dos exames
12-
Cando unha pregunta ten varias partes, contesta a primeira e esquece as
seguintes.
|
Intervención e resposta educativa na aula máis relevante |
|
1-contidos
estruturados debido á dificultade que teñen para organizar antes de actúa
2-instrucións
e tarefas simples, concretas e precisas.
3-leccións
estruturadas debido á dificultade que teñen para organizar antes de actuar
4-para un
estudante con TDAH o cambio dunha
materia, tarefa ou clase a outra resulta especialmente complicado
5-explicar
as cousas de forma moi segmentada, con
pasos moi concretos, que deixen moi claro o que se espera deles e as consecuencias por non realizalo
6-establecer
unhas metas alcanzables e medibles desde un principio.
7-Deseño de actividades multinivel, paisaxes de aprendizaxes,
circuitos de aprendizaxe por estacións de traballo (T. Domínguez)
8-Alternar actividades teóricas con traballo
práctico
9-Antes de empezar unha actividade, hai que explicala
de xeito claro e sinxelo, e asegurarse de que a entendeu todo o alumnado.
10-Utilizar estratexias para captar a atención
11-reforzar positivamente ou para reconducir a execución
ou as distraccións
12-Utilizar reforzos e apoios visuais na instrución
oral
13-Combinar actividades máis estimulantes con outras
menos motivadoras e variadas
14-Reducir e fragmentar as actividades.
15 Non sobrecargar de tarefas para a casa
16- nas explicacións ou exposicións orais do
profesorado asegurarse de que atende, utilizar frases curtas e claras, manter
o contacto visual e permanecer cerca focalizando a atención nos conceptos
“clave”; utilizar estímulos visuais e presentar a idea principal
explicitamente ao principio da explicación; empregar mapas mentais,
cognitivos, organizadores gráficos,…
|
17-asegurarase de que o alumnado o mira aos ollos,
que entende o exposto e, de ser o caso, que copiou o sinalado.
18-Utilizar diferentes formas e instrumentos de
avaliación e complementar os exames escritos de forma oral, cando se observa
que están incompletos. Deixar máis
tempo para os exames ou probas escritas, incluso dividilas en dúas sesións, e
ser flexibles na súa duración. 19-Uso da axenda supervisada pola familia e o
profesorado
20-Negociar co alumnado períodos curtos de atención cando realiza tarefas, de cara a ir aumentando a súa duración de forma progresiva reforzando o esforzo polo aumento de tempo de atención e deseñando actividades onde poida ter éxito, segmentando en fases as máis difíciles e negociando un tempo para rematar cada unha.21-evitar apartalo nun recuncho da clase porque pode afectar negativamente á súa autoestima e pode favorecer conflitos cos seus compañeiros.
22-evitar
poñerlle en evidencia: Procura non facer diferenzas entre estudantes con TDAH e sen el.
23-facilitar
que corrixan os seus propios erros: Explica en cada tarefa como identificar e
corrixir os erros, e proporciona un tempo razoable para que poidan revisar o
seu traballo
24-é
máis recomendable colocar as mesas en filas que en grupos de mesas. Son máis
fáciles de controlar
25-realizar
comentarios positivos sobre un bo comportamento pode animar ao neno para
repetilo, ademais de mellorar a súa autoestima e motivación
26-establecer
límites claros sobre que comportamentos son inaceptables e explicar que pode
suceder se se cometen.
|
Intervención na modificación
conducta
|
Intervención na mellora da autoestima
|
1-Negociaranse co alumnado unhas cantas normas de
funcionamento (non moitas) e as consecuencias do seu cumprimento e incumprimento.
2-evitar os enfrontamentos verbais e retadores pero
con firmeza e sen cúlpalo-la
3-reforzo positivo de condutas adecuadas ou
aproximacións.
4-Ignorar os comportamentos de chamadas de atención
que non sexan moi molestos.
5- Permitir momentos de descanso
6-Utilizar puntos para conseguir premios ou
incentivos
7- Establecer consignas non verbais co alumnado para
advertilo do incumprimento dalgunha norma.
8-Evitar a acusación, ridiculización, etiquetaxe moral
ou estigmatización
9-Ensinar técnicas útiles para a mellora no funcionamento
cognitivo e no control da atención.
10-Proporcionar estratexias de memorización,
xeralización, resolución problemas
11-Compartir responsabilidades na aula xa que esas
accións permítenlle moverse de vez en cando e descansar para poder recuperar
a atención e a concentración
|
-Fomentar unha relación positiva entre o alumna-do e
o profesorado.
-Coñecer o seu estilo de aprendizaxe, as súas
capa-cidades, as súas preferencias e motivacións.
- Ofrecerlle ao alumno experiencias de éxito, e
re-forzarase calquera pequeno logro na aprendizaxe e/ou na conduta.
- Ofrecerlle confianza e expectativas positivas, facéndolle
correccións respecto á súa tarefa e ache-gando propostas de mellora.
-Axudarlle a coñecer e a manexar as súas emo-cións
(baixa tolerancia á frustración, dificultades para atrasar a gratificación)
- Evitar avaliar sempre negativamente e proxectar
expectativas de éxito
|