Páginas

miércoles, 27 de noviembre de 2019

ESTRATEXIAS PARA DAR RESPOSTA EDUCATIVA AO ALUMNADO TDAH



ORIENTACIÓNS XERAIS PARA RESPOSTAS EDUCATIVA ALUMNADO TDAH
O alumnado con TDAH responde a un patrón persistente de conduta de desatención, hiperactividade e impulsividade. Existen distintos subtipos de TDAH: hiperactivo-impulsivo, inatento e combinado
Modalidade de escolarización: Centro Ordinario
Hiperactividade
Características
1-móvese en momentos nos que non resulta adecuado
2-cústalle permanecer quieto cando é necesario
3-fala en exceso
4-ten dificultade para relaxarse
5-cambia de actividade sen finalizar ningunha
6-ten falta de constancia

Inatención
Características
1-ten dificultade para manter a atención durante un tempo prolongado
2-non presta atención aos detalles
3-presenta dificultades para finalizar tarefas
4-cústalle escoitar, seguir ordes e instrucións
5- é desorganizado nas súas tarefas e actividades
6-adoita perder ou esquecer obxectos
7-non conclúe o que empeza
8-presenta dificultades para seguir as normas ou detalles dos xogos
Impulsividade
Características
1-é impaciente
2-ten problemas para esperar a súa quenda
3-non pensa antes de actuar
4-interrompe constantemente aos demais
5-ten respostas prepotentes: espontáneas e dominantes
6-tende a “ toquetearlo” todo
7-adoita ter conflitos cos adultos


Pautas xerais de prevención e intervención no centro/aula
-Información-formación ao profesorado
-Incentivar á elección de titorías con alumnado TDAH
-coordinación coa familia
-Coordinación entre o profesorado
- Coordinación entre diferentes profesionais (Sergas, SSSS, Gabinetes…)
-aula con bo clima de traballo
-o profesorado que harmoniza as normas claras e coherentes coa empatía e co reforzo positivo. Os estilos permisivo ou autoritario son negativos nestes casos
-Sentarse a carón do alumnado que lle ofreza tranquilidade
- Debe evitarse a proximidade a portas, fiestras, papeleiras e lugares de maior tránsito, así como a estímulos sonoros ou visuais.
-Mesa da alumna ou do alumno. Enriba da mesa só estarán os materiais que necesite para realizar a tarefa, e, ao remate, deberá recollelos e gardalos, e hase de evitar que acabe xogando con eles e convertendo a mesa nun pequeno taller.
-Normas de convivencia consensuadas na aula.
-Manter un ambiente estruturado, motivador e con rutinas predicibles axudaralle ao alumnado a sentirse seguro e a saber o que ten que facer en cada momento.

Medidas ordinarias de atención á diversidade (art. 8, 9 do D. 229/2011) máis recomendables
Medidas extraordinarias de atención á diversidade (art. 9 do D. 229/2011) se fose necesario
1-Adecuación estructura organizativa do centro e da aula (horarios, agrupamentos, espazos) ás características do alumnado
2-adecuación das programacións
3-metodoloxías baseada no traballo colaborativo, TEI, cooperativo, debates
4-programa de reforzó nas instrumentais
5-programas específicos personalizados
6-programa de HHSS
7-aprendizaxe por proxectos, paisaxes de aprendizaxe, Circuitos de aprendizaxe por estacións, ABP, A. basado en problemas,…
8-adaptación de tempos e instrumentos de avaliación
9-aula sde atención educativa e convivencia e actuacións para  a mellora da convivencia
10-Desdobramentos de grupos
11-Reforzo educativo e apoio do profesorado con disponibilidade horaria.
12-programas de recuperación
1-Adaptacións curriculares
2-Apoio profesorado especialista en PT, AL



Manifestacións reseñables na aula do TDHA
1-Traballan de xeito lento e/ou con frecuentes interrupcións e non dan rematado a tempo.
2-Producen un traballo escolar de pouca calidade (desordenado, con moitos erros, etc.).
3-Teñen mal rendemento nos exames e nos controis, peor do esperable polo seu nivel de dominio da materia.
4-O seu rendemento escolar está por debaixo do que poderían ter.
5-Teñen problemas para cumprir as normas e as instrucións da aula,  manéxanse ruidosamente e distorsionan a súa marcha xeral

6-Cústalle comezar o traballo. Non comeza por si só ou soa
7-Amosa desorde e desorganización e non completa os traballos
8- Presenta os traballos sucios, rachados ou deteriorados
9-Morde, chupa e xoga co material
10-Cáenlle as cousas ao chan con excesiva frecuencia, rompe materiais
11- Esquécese de darlles a volta ás follas dos exames
12- Cando unha pregunta ten varias partes, contesta a primeira e esquece as seguintes.

Intervención e resposta educativa na aula máis relevante

1-contidos estruturados debido á dificultade que teñen para organizar antes de actúa
2-instrucións e tarefas simples, concretas e precisas.
3-leccións estruturadas debido á dificultade que teñen para organizar antes de actuar
4-para un estudante con  TDAH o cambio dunha materia, tarefa ou clase a outra resulta especialmente complicado
5-explicar as cousas de forma moi  segmentada, con pasos moi concretos, que deixen moi claro o que se espera deles e  as consecuencias por non realizalo
6-establecer unhas metas  alcanzables e  medibles desde un principio.
7-Deseño de actividades multinivel, paisaxes de aprendizaxes, circuitos de aprendizaxe por estacións de traballo (T. Domínguez)
8-Alternar actividades teóricas con traballo práctico
9-Antes de empezar unha actividade, hai que explicala de xeito claro e sinxelo, e asegurarse de que a entendeu todo o alumnado.
10-Utilizar estratexias para captar a atención
11-reforzar positivamente ou para reconducir a execución ou as distraccións
12-Utilizar reforzos e apoios visuais na instrución oral
13-Combinar actividades máis estimulantes con outras menos motivadoras e variadas
14-Reducir e fragmentar as actividades.  
15 Non sobrecargar de tarefas para a casa
16- nas explicacións ou exposicións orais do profesorado asegurarse de que atende, utilizar frases curtas e claras, manter o contacto visual e permanecer cerca focalizando a atención nos conceptos “clave”; utilizar estímulos visuais e presentar a idea principal explicitamente ao principio da explicación; empregar mapas mentais, cognitivos, organizadores gráficos,…

 

17-asegurarase de que o alumnado o mira aos ollos, que entende o exposto e, de ser o caso, que copiou o sinalado.
18-Utilizar diferentes formas e instrumentos de avaliación e complementar os exames escritos de forma oral, cando se observa que están incompletos.  Deixar máis tempo para os exames ou probas escritas, incluso dividilas en dúas sesións, e ser flexibles na súa duración. 19-Uso da axenda supervisada pola familia e o profesorado

20-Negociar co alumnado períodos curtos de atención cando realiza tarefas, de cara a ir aumentando a súa duración de forma progresiva reforzando o esforzo polo aumento de tempo de atención e deseñando actividades onde poida ter éxito, segmentando en fases as máis difíciles e negociando un tempo para rematar cada unha.

21-evitar apartalo nun recuncho da clase porque pode afectar negativamente á súa autoestima e pode favorecer conflitos cos seus compañeiros.

22-evitar poñerlle en evidencia: Procura non facer diferenzas entre estudantes con  TDAH e sen el.
23-facilitar que corrixan os seus propios erros: Explica en cada tarefa como identificar e corrixir os erros, e proporciona un tempo razoable para que poidan revisar o seu traballo
24-é máis recomendable colocar as mesas en filas que en grupos de mesas. Son máis fáciles de controlar
25-realizar comentarios positivos sobre un bo comportamento pode animar ao neno para repetilo, ademais de mellorar a súa autoestima e motivación
26-establecer límites claros sobre que comportamentos son inaceptables e explicar que pode suceder se se cometen.

Intervención na modificación conducta
Intervención na mellora da autoestima
1-Negociaranse co alumnado unhas cantas normas de funcionamento (non moitas) e as consecuencias do seu cumprimento e incumprimento.
2-evitar os enfrontamentos verbais e retadores pero con firmeza e sen cúlpalo-la
3-reforzo positivo de condutas adecuadas ou aproximacións.
4-Ignorar os comportamentos de chamadas de atención que non sexan moi molestos.
5- Permitir momentos de descanso
6-Utilizar puntos para conseguir premios ou incentivos
7- Establecer consignas non verbais co alumnado para advertilo do incumprimento dalgunha norma.
8-Evitar a acusación, ridiculización, etiquetaxe moral ou estigmatización
9-Ensinar técnicas útiles para a mellora no funcionamento cognitivo e no control da atención.
10-Proporcionar estratexias de memorización, xeralización, resolución problemas
11-Compartir responsabilidades na aula xa que esas accións permítenlle moverse de vez en cando e descansar para poder recuperar a atención e a concentración
-Fomentar unha relación positiva entre o alumna-do e o profesorado.
-Coñecer o seu estilo de aprendizaxe, as súas capa-cidades, as súas preferencias e motivacións.
- Ofrecerlle ao alumno experiencias de éxito, e re-forzarase calquera pequeno logro na aprendizaxe e/ou na conduta.
- Ofrecerlle confianza e expectativas positivas, facéndolle correccións respecto á súa tarefa e ache-gando propostas de mellora.
-Axudarlle a coñecer e a manexar as súas emo-cións (baixa tolerancia á frustración, dificultades para atrasar a gratificación)
- Evitar avaliar sempre negativamente e proxectar expectativas de éxito