| 
ALTAS CAPACIDADES 
Fonte: Protocolo ALTAS CAPACIDADES  | 
CONCEPTO | 
| 
A
  national Association for Gifted Children (NAGC), as persoas con altas
  capacidades intelectuais son aquelas que demostran un nivel de aptitude
  sobresaínte (definido como unha capacidade excepcional para razoar e
  aprender) ou competencia (desempeño documentado ou rendemento que os sitúe no
  10% superior ou por encima respecto ao grupo normativo) nun ou máis dominios,
  entendidos estes como áreas de coñecemento ou desempeño. 
Seguindo
  o modelo dos tres aneis de Renzulli (1978), terá esta consideración o
  alumnado que presente:• unha capacidade intelectual superior.• un alto nivel
  de creatividade  
persistencia
  nas tarefas de alta complexidade intelectual ligadas ás súas áreas de
  interese | |
| 
DISTINCIÓN DE TERMOS | |
| 
A PRECOCIDADE INTELECTUAL: Supón un
  desenvolvemento cognitivo máis rápido que o resto dos nenos e das nenas da
  mesma idade. Fálase de precocidade intelectual cando as habilidades ou
  capacidades se adquiren antes do esperado, seguindo criterios cronolóxicos. 
O TALENTO: Refírese a aqueles nenos e nenas
  que amosan unha alta capacidade para unha ou varias áreas concretas do
  coñecemento e/ou habilidades excepcionais, pero non en todas. Hai que
  diferenciar entre o talento simple (creativo, lóxico, matemático, verbal,
  social, deportivo) e o talento complexo (académico, artístico-figurativo) 
A SUPERDOTACIÓN INTELECTUAL: 
Implica un perfil cognitivo superior e
  homoxéneo, cun elevado dominio en todas as áreas de coñecemento ou
  habilidades. No alumnado superdotado converxen un nivel intelectual elevado,
  unha alta creatividade e gran persistencia en determinadas tarefas 
DOBRE EXCEPCIONALIDADE: 
As altas capacidades intelectuais, en certos
  casos, veñen acompañadas de características doutras necesidades específicas
  de apoio educativo ou ben de sobre-excitabilidades (termo acuñado polo
  psicólogo Dabrowski) nalgún eido do desenvolvemento: emocional, sensorial,
  intelectual... (por exemplo: medos irracionais, obsesións e manías
  desmesuradas, fobia aos ruídos, hipersensibilidade ás etiquetas da roupa ou a
  determinados tecidos, aversión a texturas concretas dalgúns alimentos,
  inquietude mental en exceso que provoca desaxustes no sono). Esta casuística
  coñécese como dobre excepcionalidade. | |
| 
CARACTERÍSTICAS/INDICADORES ALTAS
  CAPACIDADES | |
| 
Adquiren aprendizaxes temperás de xeito
  autónomo. 
•Normalmente son rápidos ou rápidas na
  adquisición e retención da información.•Amosan unha gran curiosidade
  intelectual. 
•Fan moitas preguntas, algunhas das cales
  poden chegar a ser desconcertantes para a súa idade. Gozan
  resolvendo problemas e coa actividade intelectual. 
•Ven as relacións causa-efecto. Teñen
  habilidade para conectar e establecer relacións entre datos aparentemente
  dispares. 
•Teñen habilidade para manexar abstraccións 
•Presentan un razoamento particular,
  interpretando a realidade e a información dunha maneira diferente ao
  habitual. 
•Teñen necesidade de xustiza, de verdade e
  de equidade (sentido ético) 
•Posúen riqueza de vocabulario e facilidade
  verbal Expresan pensamento crítico cos e coas demais e consigo mesmos ou mesmas 
•Amosan gran capacidade de observación 
•Móstranse abertos ou abertas a novas experiencias 
•Posúen alta creatividade e inventiva 
•Gústanlles as formas novas de facer as cousas 
•Teñen facilidade para concentrarse e estar atentas ou atentos, de forma
  ampla e sostida, nos temas do seu interese 
•Móstranse persistentes nas tarefas que lles resultan atractivas. 
•Presentan unha gran actividade mental. 
•Manifestan desagrado polas tarefas rutineiras e/ou repetitivas. Son moi
  sensibles e poden presentar reaccións emocionais intensas. 
•Son independentes, prefiren o traballo
  individualizado. 
•Teñen intereses diversos, moitas veces non
  coincidentes cos do seu grupo de idade. 
•Mostran gran sentido do humor, que adoita
  ser peculiar. 
•Preocúpanse por temas transcendentais, como
  a morte, a liberdade, a xustiza, a moral, etc 
•Son perfeccionistas. 
•Presentan desaxustes entre o nivel de
  desenvolvemento cognitivo e a madurez socio-emocional 
•Teñen preferencia por estar con persoas adultas
  ou nenos e nenas maiores 
•Cústalles aceptar decisións cando non as
  entenden ou non lle atopan explicación razoada.  | |
| 
CONTEXTOS
  E ÁMBITOS  A AVALIAR | |
| 
-Referentes
  ao ámbito persoal do alumno ou da alumna 
-Referentes
  ao contexto escolar  
-Referentes
  ao contexto familiar 
AMBITOS:  
 Intelectual e aptitudinal. 
Pensamento
  diverxente e creatividade. 
Personalidade
  e axuste socio-emocional | |
| 
NECESIDADES EDUCATIVAS ALTAS
  CAPACIDADES | |
| 
Axuste emocional, enriquecemento curricular,
  currículo atractivo, actividades creativas, oportunidade de aprender máis,
  situación de experimentación, conductas normotípicas | |
| 
INTERVENCIÓN NO CENTRO | |
| 
a.Recoller no Plan Xeral de Atención á Diversidade as medidas de atención
  á diversidade para o alumnado con altas capacidades intelectuais escolarizado
  no centro educativo, incorporando e desenvolvendo estas nas distintas
  programacións. 
b.Ter en conta a consideración a atención educativa ao alumnado con altas
  capacidades intelectuais á hora de organizar a distribución do profesorado. 
c.Sensibilizar ao profesorado respecto ás medidas de atención á
  diversidade para o alumnado con altas capacidades intelectuais, establecidas
  na concreción anual do Plan Xeral de Atención á Diversidade. 
d.Promover valores de solidariedade, respecto, tolerancia, colaboración,
  etc; evitando, de ser o caso, comparacións indebidas referidas ás capacidades
  do alumnado. Cada alumno e cada alumna debe aprender a respectar e valorar as
  demais persoas, do mesmo xeito ca estas deben respectalo ou respectala. 
e.Detectar as necesidades de formación do profesorado relacionadas coa
  atención ao alumnado con altas capacidades intelectuais, desenvolver accións
  formativas que dean resposta a estas necesidades a través das diferentes
  modalidades de formación que se ofrecen, para os centros, desde a Rede de
  Formación do Profesorado da Consellería de Educación, Universidade e
  Formación Profesional. 
f.Contemplar, na Programación Xeral Anual, a coordinación entre os e as
  profesionais que interveñen co alumnado con altas capacidades
  intelectuais, favorecendo e promovendo espazos e tempos para realizar
  planificacións conxuntas coa finalidade de que a intervención educativa se
  realice co maior grado de coherencia, de coordinación e de colaboración
  posibles. 
g.Impulsar metodoloxías cooperativas que
  promovan a construción social da aprendizaxe, a participación activa do
  alumnado, a interacción e a axuda entre iguais. 
h.Potenciar o emprego de modelos e
  metodoloxías que respondan aos principios do Deseño Universal de Aprendizaxe
  e a ensinanza multinivel.  
i.Facilitar o desenvolvemento das
  potencialidades da alumna ou do alumno, evitando un excesivo nivel de
  esixencia e un desaxuste nas expectativas. 
j.Garantir a coordinación entre a familia, o
  profesorado, os servizos de orientación e, a través da familia, profesionais
  e/ou entidades que estean a participar ou colaborar no proceso educativo do
  alumno ou da alumna. 
k.Informar sobre a reserva de postos
  escolares para o alumnado con necesidade específica de apoio educativo, sexa
  en 4º de educación infantil, sexa en 1º de educación primaria, sexa en 1º de
  educación secundaria obrigatoria. | |
| 
INTERVENCIÓN
  NA AULA | |
| 
a.Potencie o diálogo e a comunicación, dedicando tempo na aula á
  reflexión oral -grupal e individual-, a facer preguntas, a formular
  hipóteses, etc, nun ambiente de respecto e colaboración, considerando o erro
  como parte esencial da aprendizaxe e xerando confianza para expoñer os
  pensamentos e opinións, dada a diverxencia no pensamento do alumnado con
  altas capacidades intelectuais. 
b.Respecte a diversidade de todo o alumnado, sendo coidadosos e
  coidadosas coas expresións usadas nas súas interaccións. En especial, que
  acepte o feito diferencial do alumnado con altas capacidades intelectuais
  como elemento enriquecedor do grupo. 
c.Fomente un bo clima de aula, consensuando normas e pautas de
  comportamento, empregando estratexias de cohesión de grupo e de resolución
  pacífica de conflitos. 
d.Interveña ante os posibles prexuízos e/ou
  estereotipos que poidan xurdir na aula, evitando comparacións entre iguais e
  tendo en conta que cada alumno e cada alumna é singular. 
e.Promova habilidades de intelixencia
  emocional para afrontar situacións que esixan a identificación, expresión e
  xestión das emocións, así como aqueloutras que requiran empatía, comunicación
  e comprensión das emocións das demais persoas. 
f.Potencie o seu rol como mediador,
  favorecendo que o alumnado sexa protagonista da súa propia aprendizaxe. 
g.Compaxine actividades propostas polo
  equipo docente con outras de libre elección do alumnado, apoiando a
  adquisición de estratexias de procura de información e de formulación de
  preguntas. 
h.Posibilite o acceso do alumnado a
  múltiples materiais e fontes de información para que afonden, de xeito
  autónomo, nos temas do seu interese, e que lle ensine a planificar o seu
  traballo. 
i.Impulse proxectos que potencien a
  creatividade e induza situacións de aprendizaxe nas que o alumnado poida
  enfrontarse a problemas aplicando orixinalidade, fluidez e flexibilidade, e
  logrando múltiples solucións. 
j.Reforce a creatividade, o pensamento
  diverxente e a iniciativa emprendedora, valorando positivamente o seu esforzo
  e recoñecéndoo expresamente. 
k.Facilite experiencias que favorezan a
  abordaxe de retos intelectuais complexos. 
l.Promova a motivación intrínseca con
  aprendizaxes prácticas, útiles, funcionais e con impacto real no seu
  contorno. 
m.Ofreza posibilidades de éxito ao alumnado
  en base ao desenvolvemento das súas potencialidades.  | |
| 
METODOLOXÍA SEM | |
| 
O enriquecemento curricular enténdese, na
  actualidade, como unha das mellores formas para dar resposta ás necesidades
  presentadas por todo o alumnado dentro dun marco inclusivo de diferenciación
  curricular. O enriquecemento, en xeral, busca infundir experiencias e
  actividades adaptadas ao nivel curricular, intereses, estilos e ritmos de
  aprendizaxe do alumnado que profundicen no establecido no currículo
  ordinario, facéndoo, deste xeito, máis atractivo e interesante para o
  alumnado. Un dos modelos educativos de enriquecemento curricular que mellores
  resultados académicos logra obter nas últimas décadas é o Modelo de Enriquecemento Escolar para
  todo o alumnado ( Schoolwide Enrichment Model), de aquí en diante modelo SEM de
  Joseph Renzulli e Sally Reis (Renzulli, 1977; Renzulli & Reis, 1985,
  1997). Trátase dun plan organizativo de enriquecemento e intervención
  educativa pensado, nun primeiro momento, para estudantes cun rendemento
  superior ou avanzado pero que, hoxe en día, é de aplicación a todo o alumnado,
  unha vez comprobadas as vantaxes e beneficios que reporta e oferta desde a
  investigación e a propia praxe educativa. | |
| 
OUTRAS METODOLOXÍAS | |
| 
STEAM, STEM, ABP, A. BASADO EN RESOLUCIÓN DE
  RETOS, PROBLEMAS,… | |
| 
PRINCIPIOS e CARACTERÍSTICAS METODOLOXÍA SEM | |
| 
Principios: 
Os centros escolares deberían ser lugares
  para que se desenvolva o talento. 
•É preciso promover niveis de excelencia e
  calidade que contribúan ás novas ideas, produtos e formas de arte. 
•Toda a comunidade educativa xoga un papel
  importante na mellora da sociedade. 
•As persoas educadoras deben proporcionar
  aos estudantes oportunidades, recursos e motivación para aspirar aos máis
  elevados niveis de desenvolvemento do talento. 
Características: 
É un plan suficientemente flexible, que permite a cada centro educativo
  desenvolver o seu propio programa baseado na poboación específica, nos
  recursos locais e nas dinámicas de liderado do centro e as súas fortalezas. 
•Pode ser aplicado a todas as áreas e materias contribuindo ao
  desenvolvemento das competencias clave.  
•Promove unha aprendizaxe de alta calidade, desafiante e atractiva en
  todos os centros, independentemente da súa natureza, nivel e poboación. 
•Non está destinado a substituír ou minimizar os servizos que xa existen
  para conseguir maiores logros do alumnado. É fundamental que o profesorado se
  forme nun coñecemento profundo sobre o enriquecemento e “infunda” prácticas
  específicas para que a aprendizaxe sexa de alta calidade dentro do programa
  do centro. 
•Permite avaliar fortalezas, proporcionar oportunidades de
  enriquecemento, favorecer unha aproximación curricular flexible e aproveitar
  os recursos e servizos existentes. 
•Persegue mellorar o desempeño de todo o alumnado en todas as áreas e
  materias do currículo e mesturar actividades do currículo ordinario con
  actividades de aprendizaxe enriquecidas.  
•Promove o desenvolvemento das competencias profesionais docentes dos
  centros escolares, unha profesionalización continua, reflexiva e orientada ao
  crecemento profesional. Neste sentido perséguese a formación de profesionais
  que orienten o axeitado desenvolvemento do currículo, a planificación e a
  utilización de recursos. 
•Favorece a creación de comunidades de aprendizaxe que sigan o código
  ético e de respecto á diversidade cultural, intelectual e de xénero, que se
  rexan por principios democráticos e de preservación dos recursos do planeta. 
•Busca a cultura colaborativa entre os centros, o que deriva en maior
  facilidade á hora de tomar decisións e de crear oportunidades. | |
| 
MEDIDAS
  ORDINARIAS | |
| 
Adecuación
  da estrutura organizativa do centro (horarios, agrupamentos, espazos) e da
  organización e xestión da aula ás características do alumnado. 
 b.Adecuación das programacións didácticas ao
  contorno e ao alumnado. 
c.Metodoloxías
  baseadas no traballo colaborativo en grupos heteroxéneos, titoría entre
  iguais, aprendizaxe por proxectos e outras que promovan a inclusión. 
d.Desdobramentos
  de grupos. 
e.Reforzo
  educativo e apoio do profesorado con dispoñibilidade horaria 
.f.Programas
  de enriquecemento curricular. 
g.Programas
  de habilidades sociais. | |
| 
MEDIDAS
  EXTRAORDINARIAS | |
| 
AC 
Flexibilización
  da duración do período de escolarización | |
| 
AVALIACIÓN
  DAS CCCC | |
| 
Comunicación lingüística (CCL). O alumnado con alta capacidade
  intelectual adoita ter un amplo vocabulario, unha grande capacidade de
  argumentación e gusta de lecturas cun nivel de comprensión elevado.
  Igualmente, teñen gran imaxinación e fantasía. 
b.Competencia matemática e competencias básicas en ciencia e tecnoloxía
  (CMCCT). O alumnado con alta capacidade intelectual goza resolvendo problemas
  que lle supoña un desafío e acostuma a percibir rápido as relacións entre
  feitos; é observador, orixinal e con predisposición a xerar diferentes
  estruturas de pensamento; formula principios e xeneralizacións con
  facilidade; aplica coñecementos dunha área ou materia a outra con moita
  facilidade; gústalle inventar; etc. 
c.Competencia dixital (CD). O alumnado con alta capacidade intelectual
  adoita ter unha gran competencia nas tecnoloxías da información e da comunicación
  (TIC), xa que, en moitos casos, usa as redes tecnolóxicas como fonte de
  información para aprender temas que son do seu agrado. 
d.Aprender a aprender (CAA). O alumnado con alta capacidade intelectual
  adquire con facilidade conceptos novos e tenta dar sentido ás cousas, ademais
  posúe unha gran curiosidade intelectual que debe ser satisfeita. 
e.Competencias sociais e cívicas (CSC). O alumnado con alta capacidade
  intelectual está moi preocupado polas desigualdades e as inxustizas, é
  crítico co mundo e o contorno na que vive, gústalle explicar os seus
  coñecementos a compañeiros e compañeiras, adoita preguntar e cuestionar as
  verdades asentadas, é moi crítico e conta cun sentido do humor peculiar, que
  pode non ser comprendido. 
f.Sentido de iniciativa e espírito emprendedor (CSIEE). O alumnado con
  alta capacidade intelectual goza facendo as cousas de xeito innovador e teñe
  iniciativa por aprender todo o que lle atrae.  
g.Conciencia e expresións culturais (CCEC). O alumnado con alta
  capacidade intelectual ten respecto polo patrimonio material e inmaterial e
  goza con todas aquelas temáticas da súa preferencia. | |
| 
INTERVENCIÓN
  FAMILIAS | |
| 
Observe o
  desenvolvemento do seu fillo ou da súa filla, as súas manifestacións (FÍXARSE
  NAS CARACTERÍSTICAS-INDICADORES) e, cando proceda, as rexistre. 
b.Informe ao
  profesorado titor das manifestacións e/ou dos comportamentos do seu fillo ou
  da súa filla cando encaixan nos indicadores de altas capacidades
  intelectuais. 
c.Colabore
  no proceso de avaliación psicopedagóxica. 
d.Manteña
  unha relación fluída co centro educativo, especialmente co profesorado titor
  e coa xefatura do departamento de orientación, ofrecendo a súa axuda e
  colaboración e trasladando a información relativa a calquera situación que
  poida estar afectando ao seu desenvolvemento integral. 
e.Sexa
  informada polo equipo docente respecto dos estándares de aprendizaxe;
  criterios de avaliación, cualificación, promoción e titulación, de ser o
  caso, e das distintas medidas destinadas ao alumnado con necesidade
  específica de apoio educativo. Na información sobre esas medidas poderá
  colaborar a xefatura do departamento de orientación. 
f.Colabore
  no desenvolvemento académico, social e emocional do seu fillo ou da súa
  filla, procurando que teña unha boa imaxe del mesmo e dela mesma, coidando as
  mensaxes que, directa ou indirectamente, se lle transmiten e facilitándolle
  experiencias gratificantes na procura de coidar a súa autoestima.  
g.Promova o
  desenvolvemento das potencialidades do seu fillo ou da súa filla, evitando un
  excesivo nivel de esixencia e un desaxuste nas expectativas. 
h.Responda
  aos intereses do seu fillo ou da súa filla e ao seu afán de coñecemento,
  favorecendo un ambiente variado en estímulos, consonte coas súas
  potencialidades e cos intereses que amosa. 
i.Evite todo
  tipo de comparacións. Cada nena e cada neno é singular. 
j.Fomente a
  autonomía do fillo ou da filla, con orientacións claras sobre o xeito de
  atopar respostas e solucións aos seus problemas sen temor ao fracaso. 
k.Considere
  a formación como unha vía para entender e atender mellor ao seu fillo ou a
  súa filla: coñecer cales son as súas necesidades intelectuais, emocionais e
  sociais; a importancia da colaboración coordinada co centro educativo; os
  recursos existentes; etc, formación que pode realizarse a través da oferta da
  administración, das entidades, das asociacións, etc. 
l.Promova
  valores de solidariedade, respecto, tolerancia, colaboración, etc; evitando,
  de ser o caso, comparacións indebidas referidas ás capacidades do seu fillo
  ou da súa filla. Cada neno e cada nena debe aprender a respectar e valorar as
  demais persoas, do mesmo xeito ca estas deben respectalo ou respectala. 
m.Favoreza o
  desenvolvemento integral da súa filla ou do seu fillo, non centrándose
  unicamente na parte cognitiva, tamén no ámbito socio-emocional, e
  facilitándolle ferramentas e estratexias para xestionar a súa tolerancia á
  frustración e os seus estados emocionais. 
n.Valore o
  esforzo e a constancia, recoñecendo o traballo ben feito aínda que non
  perfecto, ensinándolle a aceptar os seus erros e aprender destes. É
  importante fomentar hábitos de traballo e a implicación nas tarefas. 
o.Colabore
  co profesorado e co resto da comunidade educativa no proceso de inclusión,
  especialmente nos procesos de cambio social cara ás altas capacidades
  intelectuais, axudando a desterrar os mitos que están fortemente arraigados. | 
viernes, 29 de noviembre de 2019
ESTRATEXIAS DE INTERVENCIÓN ALUMNADO CON ALTAS CAPACIDADES
jueves, 28 de noviembre de 2019
PROPOSTA DE INTERVENCIÓN PARA ALUMNADO D. AUDITIVA
| 
NECESIDADES EDUCATIVAS ALUMNADO
  DIVERSIDADE FUNCIONAL ÁMBITO AUDITIVO | |
| 
Facilitarles
  la adquisición de un sistema de comunicación 
Estimular
  y potenciar la percepción auditiva del alumnado 
Favorecer
  la lectura labial 
Desarrollar
  el lenguaje oral 
Favorecer
  el desarrollo semántico y morfosintáctico, particularmente en la escritura 
Desarrollar
  habilidades cognitivas 
Participación
  activa en la comunicación, en la información, en el aprendizaje y en las
  relaciones del aula 
Fomentar
  la autoestima y promover la inclusión plena | |
| 
MEDIDAS INTERVENCIÓN DO CENTRO | |
| 
El centro escolar facilitará información, promoverá la sensibilización y
  el compromiso activo de la comunidad educativa. 
‣Tomará conciencia de
  las barreras de comunicación en el centro y en las aulas e intentará
  superarlas con la creación de espacios con recursos adicionales para reducir
  las barreras comunicativas: avisos luminosos, FM, bucles magnéticos,
  señalizaciones, megafonía de calidad, videoportero, conocimiento y uso de la
  lengua de signos .. 
.‣Se propondrá una organización del centro que optimice los recursos
  personales especializados: profesorado de audición y lenguaje, profesorado de
  pedagogía terapéutica, intérprete de lengua de signos y orientador u
  orientadora. 
‣Se organizará la
  formación del profesorado en lo referente a: implicaciones de la pérdida
  auditiva, utilización de estrategias para comunicarse de forma efectiva con
  este alumnado, conocimiento de la comunidad de personas sordas y sus
  referentes culturales...‣Se emplearán los
  medios técnicos oportunos en las actividades complementarias (salidas del
  centro educativo, visitas organizadas, excursiones…) para lo cual deberá
  hacerse una adecuada planificación. 
‣Se informarán por
  adelantado al alumnado y a la familia de las actividades que se van a
  realizar en las fiestas y salidas 
.‣Se ubicará al alumno o a la alumna con pérdida auditiva en el aula del
  centro que cuente con las mejores condiciones acústicas y visuales (con buena
  luminosidad, alejada de la carretera, del patio, de la entrada...). 
Se facilitará, en la medida de lo posible,
  la grabación de la persona intérprete de lengua de signos en las sesiones de
  aula, para que el alumno o la alumna pueda utilizarlo como recurso de
  consulta 
.‣Se facilitarán los tiempos de
  coordinación y de preparación de material 
.‣Se valorará la necesidad de
  intervención de profesionales especializados (mediadores, intérprete de
  lengua de signos...) que colaboren con el profesorado tanto en la atención
  educativa al alumnado como en la formación y sensibilización a la comunidad
  educativa. 
‣Se colaborará con las familias, con
  las entidades, con las asociaciones, y con otras organizaciones relacionadas
  con la atención a la diversidad, especialmente con aquellas que tienen
  convenio de colaboración con la Consellería de Educación, Universidad e
  Formación Profesional, como es el caso de la FAXPG.En centros en los que está
  escolarizado alumnado que utiliza la lengua de signos, es necesario
  normalizar la presencia de esta lengua en el centro 
:‣Colocar en el centro carteles
  informativos en lengua escrita y en lengua de signos. ‣Promover una metodología activa utilizando intensivamente
  material visual.  
‣Potenciar la comunicación con este
  alumnado a través de la organización de cursos de formación en lengua de
  signos para el profesorado y el personal no docente y desarrollando sesiones
  de enseñanza de la lengua de signos con sus compañeros y compañeras.  
‣Favorecer la participación de la
  familia si es signante y la relación e intercambio con otro alumnado signante
  de diferentes centros en la búsqueda de modelos y referentes para este
  alumnado 
.‣Implementar como materia de libre
  configuración la lengua de signos. | |
| 
MEDIDAS INTERVENCIÓN
  AULA- METODOLOXÍA | |
| 
Procurar tener siempre una sonoridad e iluminación lo más
  adecuada posible, toda vez que la luz natural le debe dar de espaldas para
  ver a la persona que habla.  
‣Buscar la ubicación idónea del alumnado con respeto a su profesor o profesora y
  a sus compañeros o compañeras de manera que vea bien al profesorado y a
  los compañeros y compañeras, para que pueda enterarse de lo que dicen y
  participar de la conversación. Puede ser necesario, por tanto, repensar la
  distribución del aula 
.‣Hablar
  de frente y tener al alumno o la alumna cerca cuando
  se habla o se explica al grupo 
.‣Hablar con una articulación clara, en un tono que no sea bajo y evitar hacerlo con
  rapidez o demasiado lento o sobrearticulado. Enfatizar la entonación 
.‣No
  obstaculizar la labiolectura evitando bloquear la visión de la
  boca con las manos, bolígrafos o con bigote o barba muy cerrada 
.‣Intentar reducir el ruido ambiental o aplicar dispositivos técnicos que lo
  reduzcan (emisoras F.M, bucle magnético) y también procurar el máximo
  silencio posible antes de iniciar cualquier explicación. Antes de dar un
  mensaje o una explicación, asegurar la atención del alumno o de la alumna 
.‣Apoyar
  el contenido de las explicaciones o de los relatos con un mayor apoyo visual posible
  (láminas, PICTOGRAMASviñetas, murales, libros, pizarras, medios
  audiovisuales...) y acompañar el lenguaje oral con gestos naturales y
  corporales o con medios visuales de apoyo a la comunicación oral: soportes
  visuales, emisoras F.M, bimodal....) 
.‣Escribir
  en la pizarra las palabras más específicas o de uso poco habitual que se
  van a utilizar en la explicación y escribir un esquema de la misma para que
  el alumnado la siga mejor 
.‣Incidir en las ideas principales que se quieren transmitir. 
 ‣Comprobar
  lo que entendió de una explicación o de un relato formulándole
  preguntas concretas sobre el mismo 
.‣Dirigirse al alumnado para repetir o transmitir determinadas
  instrucciones o explicaciones individuales, especialmente cuando se
  comprueba que no entendió correctamente. 
 ‣Asegurar
  el seguimiento de las conversaciones de grupo. Es
  necesario inducir su participación y asegurarse de que capta y comprende bien
  las aportaciones de sus compañeros y compañeras mediante el desarrollo de
  estrategias como:✓El control del ritmo de la
  conversación para que sea pausado. ✓Evitar el solapamiento de
  intervenciones, procurando que se respete el turno de palabra e indicando
  quien está hablando en cada momento.✓Repetir de forma más sencilla y
  comprensible aquellas aportaciones especialmente interesantes y el
  planteamiento de preguntas directas al alumno o alumna. ción activa en
  actividades en pequeño grupo, en rincones de trabajo, en los que se pueden
  desarrollar actividades de acción o de atención conjunta 
‣Promover una mayor potenciación del rincón de la lectura lo
  que contribuirá y facilitará el acceso a la lectoescritura 
‣Provocar situaciones de conflicto cognitivo para que el niño o
  niña sea parte activa de su conocimiento. 
‣Antes de iniciar un nuevo aprendizaje es aconsejable poner al alumno o a la
  alumna en situación, para eso se recomienda:-Utilizar vídeos, imágenes y
  otros materiales visuales.-Realizar un mayor número de demostraciones o
  actividades para que comprenda con más facilidad.-Escalonar en pasos más
  cortos o darle más ayudas de aquellas actividades que resulten más complejas
  para el alumnado .-Relacionar los contenidos de las diferentes áreas del
  currículo para favorecer la comprensión, organización de los contenidos y la
  aplicación de los mismos. El alumno o la alumna con discapacidad auditiva no
  puede escuchar y escribir o ejecutar varias tareas al mismo tiempo. Conviene
  tener esto presente cuando una explicación vaya acompañada de una demostración
  o consulta de textos, mapas... y se deberá seguir esta secuencia:
  visualización de la imagen, explicación y nueva visualización de la imagen. 
‣Favorecer el aprendizaje autónomo y
  comprensivo trabajando técnicas de estudio y facilitándole materiales en diversos
  formatos.‣Ayudarle a modular su voz y su
  habla. 
‣Favorecer
  el aprendizaje continuo de vocabulario, expresiones y habilidades
  lingüísticas 
‣Facilitar
  la recepción, comprensión y expresión en otras lenguas. 
‣Adaptar,
  si es preciso, los tiempos para la ejecución de las tareas. 
‣Determinar
  los procedimientos e instrumentos más idóneos para evaluar al alumnado. 
‣Ayudar a que se adapte a la dinámica social de la clase. Asegurar la comprensión
  de valores y normas de convivencia que le ayuden a planificar sus actos,
  anticipar sus consecuencias y aceptarlas: consensuarlas, entenderlas y
  cumplirlas como todos.  
‣Trabajar las emociones propias y ajenas para facilitar la comprensión de las
  reacciones de los demás y su autorregulación. 
‣Fomentar las relaciones positivas entre alumnado oyente y alumnado con
  discapacidad auditiva, tanto dentro como fuera del aula y del
  centro.Estas acciones educativas son beneficiosas, en general, para el
  conjunto del grupo y no solo para el alumnado con discapacidad auditiva | |
| 
INTERVENCIÓN
  FAMILIAR | |
| 
Se implique en la atención educativa de su
  hijo o de su hija. 
‣Evite la sobreprotección, exigiendo
  del niño o de la niña un comportamiento adecuado. 
‣Supere sentimientos de culpa y de
  rechazo. 
‣Apoye en la casa la labor del centro
  educativo y mantenga una buena colaboración y coordinación con el
  profesorado. 
‣Estimule y potencie las capacidades
  del hijo o de la hija reforzando y alabando sus logros. Sea
  agente activo y competente en el código de comunicación que se elija (oral,
  gestual, bilingüe), implicando a un entorno lo más amplio posible con el
  objeto de generalizar las interacciones comunicativas Fomentar la
  comunicación 
‣Reservar un tiempo para la
  comunicación individual con el niño o con la niña. 
‣Colocarse físicamente a su altura. 
‣Adaptar el lenguaje al nivel
  lingüístico del niño o de la niña: vocabulario y enunciados sencillos,
  partiendo de temas de su interés. 
‣Provocar verbalizaciones a partir de
  comentarios, sugerencias o preguntas sobre las actividades o actuaciones que
  se llevan a cabo (primero cogemos el coche y ahora... ¿qué hacemos?... /¿
  cogemos...o ...? / ¿quieres...?).  
‣Seguir la iniciativa del niño o de
  la niña, realizar comentarios relacionados con lo que dijo, hizo, señaló o
  miró. 
‣Equilibrar los turnos de intervención
  adulto-niño, darle oportunidades de intervenir y respetar un tiempo de espera
  para que responda.  
‣Reforzar cualquier intento de
  comunicación con expresiones positivas (¡estupendo!, ¡que bien!).  
‣Confirmar o hacer relevante lo que
  el niño o la niña dice (por ejemplo, “sí claro, es un perro”)  
‣Sobre interpretar o traducir en
  palabras lo que el niño o la niña quiso comunicar mediante gestos, signos o
  vocalizaciones ininteligibles. 
‣Introducir ayudas no verbales para
  evocar lenguaje mediante señalizaciones o la realización de gestos o signos. 
‣Introducir en la conversación
  respuestas erróneas para que nos corrija. 
‣Realizar correcciones implícitas,
  acercando el modelo lingüístico correcto (es decir, repetir lo que el alumno
  o la alumna dijo pero de manera correcta, facilitando un modelo correcto,
  pero sin decir expresamente que lo hizo mal) sin esperar repetición inmediata
  y comprobar si las incorpora en expresiones posteriores. 
‣Realizar correcciones explícitas,
  acercando el modelo lingüístico correcto e inducir a la repetición en una
  situación lo más funcional posible: darle el modelo y pedirle la repetición
  dentro de un mensaje verbal (es un perro/ sí, es un perro, dile a Carlos que
  tienes un perro) o darle el modelo y hacerle una pregunta (que dijimos que
  es?). 
‣Iniciar la palabra o la frase para
  que el niño o la niña la complete. 
‣Organizar la expresión del niño o de
  la niña. Retomar sus producciones para corregirlas y estructurarlas de forma
  correcta (Ej: niño agua / el niño bebe agua).  
‣Realizar expansiones de las
  producciones del niño o de la niña. Retomarlas para ampliarlas con más
  información (Ej: se cayó el coche / se cayó el coche y se rompió).  
‣Darle modelos más correctos
  introduciendo el uso de pronombres, sinónimos o términos específicos. | 
Suscribirse a:
Comentarios (Atom)
 

