ALTAS CAPACIDADES
Fonte: Protocolo ALTAS CAPACIDADES
|
CONCEPTO
|
A
national Association for Gifted Children (NAGC), as persoas con altas
capacidades intelectuais son aquelas que demostran un nivel de aptitude
sobresaínte (definido como unha capacidade excepcional para razoar e
aprender) ou competencia (desempeño documentado ou rendemento que os sitúe no
10% superior ou por encima respecto ao grupo normativo) nun ou máis dominios,
entendidos estes como áreas de coñecemento ou desempeño.
Seguindo
o modelo dos tres aneis de Renzulli (1978), terá esta consideración o
alumnado que presente:• unha capacidade intelectual superior.• un alto nivel
de creatividade
persistencia
nas tarefas de alta complexidade intelectual ligadas ás súas áreas de
interese
|
|
DISTINCIÓN DE TERMOS
|
|
A PRECOCIDADE INTELECTUAL: Supón un
desenvolvemento cognitivo máis rápido que o resto dos nenos e das nenas da
mesma idade. Fálase de precocidade intelectual cando as habilidades ou
capacidades se adquiren antes do esperado, seguindo criterios cronolóxicos.
O TALENTO: Refírese a aqueles nenos e nenas
que amosan unha alta capacidade para unha ou varias áreas concretas do
coñecemento e/ou habilidades excepcionais, pero non en todas. Hai que
diferenciar entre o talento simple (creativo, lóxico, matemático, verbal,
social, deportivo) e o talento complexo (académico, artístico-figurativo)
A SUPERDOTACIÓN INTELECTUAL:
Implica un perfil cognitivo superior e
homoxéneo, cun elevado dominio en todas as áreas de coñecemento ou
habilidades. No alumnado superdotado converxen un nivel intelectual elevado,
unha alta creatividade e gran persistencia en determinadas tarefas
DOBRE EXCEPCIONALIDADE:
As altas capacidades intelectuais, en certos
casos, veñen acompañadas de características doutras necesidades específicas
de apoio educativo ou ben de sobre-excitabilidades (termo acuñado polo
psicólogo Dabrowski) nalgún eido do desenvolvemento: emocional, sensorial,
intelectual... (por exemplo: medos irracionais, obsesións e manías
desmesuradas, fobia aos ruídos, hipersensibilidade ás etiquetas da roupa ou a
determinados tecidos, aversión a texturas concretas dalgúns alimentos,
inquietude mental en exceso que provoca desaxustes no sono). Esta casuística
coñécese como dobre excepcionalidade.
|
|
CARACTERÍSTICAS/INDICADORES ALTAS
CAPACIDADES
|
|
Adquiren aprendizaxes temperás de xeito
autónomo.
•Normalmente son rápidos ou rápidas na
adquisición e retención da información.•Amosan unha gran curiosidade
intelectual.
•Fan moitas preguntas, algunhas das cales
poden chegar a ser desconcertantes para a súa idade. Gozan
resolvendo problemas e coa actividade intelectual.
•Ven as relacións causa-efecto. Teñen
habilidade para conectar e establecer relacións entre datos aparentemente
dispares.
•Teñen habilidade para manexar abstraccións
•Presentan un razoamento particular,
interpretando a realidade e a información dunha maneira diferente ao
habitual.
•Teñen necesidade de xustiza, de verdade e
de equidade (sentido ético)
•Posúen riqueza de vocabulario e facilidade
verbal Expresan pensamento crítico cos e coas demais e consigo mesmos ou mesmas
•Amosan gran capacidade de observación
•Móstranse abertos ou abertas a novas experiencias
•Posúen alta creatividade e inventiva
•Gústanlles as formas novas de facer as cousas
•Teñen facilidade para concentrarse e estar atentas ou atentos, de forma
ampla e sostida, nos temas do seu interese
•Móstranse persistentes nas tarefas que lles resultan atractivas.
•Presentan unha gran actividade mental.
•Manifestan desagrado polas tarefas rutineiras e/ou repetitivas. Son moi
sensibles e poden presentar reaccións emocionais intensas.
•Son independentes, prefiren o traballo
individualizado.
•Teñen intereses diversos, moitas veces non
coincidentes cos do seu grupo de idade.
•Mostran gran sentido do humor, que adoita
ser peculiar.
•Preocúpanse por temas transcendentais, como
a morte, a liberdade, a xustiza, a moral, etc
•Son perfeccionistas.
•Presentan desaxustes entre o nivel de
desenvolvemento cognitivo e a madurez socio-emocional
•Teñen preferencia por estar con persoas adultas
ou nenos e nenas maiores
•Cústalles aceptar decisións cando non as
entenden ou non lle atopan explicación razoada.
|
|
CONTEXTOS
E ÁMBITOS A AVALIAR
|
|
-Referentes
ao ámbito persoal do alumno ou da alumna
-Referentes
ao contexto escolar
-Referentes
ao contexto familiar
AMBITOS:
Intelectual e aptitudinal.
Pensamento
diverxente e creatividade.
Personalidade
e axuste socio-emocional
|
|
NECESIDADES EDUCATIVAS ALTAS
CAPACIDADES
|
|
Axuste emocional, enriquecemento curricular,
currículo atractivo, actividades creativas, oportunidade de aprender máis,
situación de experimentación, conductas normotípicas
|
|
INTERVENCIÓN NO CENTRO
|
|
a.Recoller no Plan Xeral de Atención á Diversidade as medidas de atención
á diversidade para o alumnado con altas capacidades intelectuais escolarizado
no centro educativo, incorporando e desenvolvendo estas nas distintas
programacións.
b.Ter en conta a consideración a atención educativa ao alumnado con altas
capacidades intelectuais á hora de organizar a distribución do profesorado.
c.Sensibilizar ao profesorado respecto ás medidas de atención á
diversidade para o alumnado con altas capacidades intelectuais, establecidas
na concreción anual do Plan Xeral de Atención á Diversidade.
d.Promover valores de solidariedade, respecto, tolerancia, colaboración,
etc; evitando, de ser o caso, comparacións indebidas referidas ás capacidades
do alumnado. Cada alumno e cada alumna debe aprender a respectar e valorar as
demais persoas, do mesmo xeito ca estas deben respectalo ou respectala.
e.Detectar as necesidades de formación do profesorado relacionadas coa
atención ao alumnado con altas capacidades intelectuais, desenvolver accións
formativas que dean resposta a estas necesidades a través das diferentes
modalidades de formación que se ofrecen, para os centros, desde a Rede de
Formación do Profesorado da Consellería de Educación, Universidade e
Formación Profesional.
f.Contemplar, na Programación Xeral Anual, a coordinación entre os e as
profesionais que interveñen co alumnado con altas capacidades
intelectuais, favorecendo e promovendo espazos e tempos para realizar
planificacións conxuntas coa finalidade de que a intervención educativa se
realice co maior grado de coherencia, de coordinación e de colaboración
posibles.
g.Impulsar metodoloxías cooperativas que
promovan a construción social da aprendizaxe, a participación activa do
alumnado, a interacción e a axuda entre iguais.
h.Potenciar o emprego de modelos e
metodoloxías que respondan aos principios do Deseño Universal de Aprendizaxe
e a ensinanza multinivel.
i.Facilitar o desenvolvemento das
potencialidades da alumna ou do alumno, evitando un excesivo nivel de
esixencia e un desaxuste nas expectativas.
j.Garantir a coordinación entre a familia, o
profesorado, os servizos de orientación e, a través da familia, profesionais
e/ou entidades que estean a participar ou colaborar no proceso educativo do
alumno ou da alumna.
k.Informar sobre a reserva de postos
escolares para o alumnado con necesidade específica de apoio educativo, sexa
en 4º de educación infantil, sexa en 1º de educación primaria, sexa en 1º de
educación secundaria obrigatoria.
|
|
INTERVENCIÓN
NA AULA
|
|
a.Potencie o diálogo e a comunicación, dedicando tempo na aula á
reflexión oral -grupal e individual-, a facer preguntas, a formular
hipóteses, etc, nun ambiente de respecto e colaboración, considerando o erro
como parte esencial da aprendizaxe e xerando confianza para expoñer os
pensamentos e opinións, dada a diverxencia no pensamento do alumnado con
altas capacidades intelectuais.
b.Respecte a diversidade de todo o alumnado, sendo coidadosos e
coidadosas coas expresións usadas nas súas interaccións. En especial, que
acepte o feito diferencial do alumnado con altas capacidades intelectuais
como elemento enriquecedor do grupo.
c.Fomente un bo clima de aula, consensuando normas e pautas de
comportamento, empregando estratexias de cohesión de grupo e de resolución
pacífica de conflitos.
d.Interveña ante os posibles prexuízos e/ou
estereotipos que poidan xurdir na aula, evitando comparacións entre iguais e
tendo en conta que cada alumno e cada alumna é singular.
e.Promova habilidades de intelixencia
emocional para afrontar situacións que esixan a identificación, expresión e
xestión das emocións, así como aqueloutras que requiran empatía, comunicación
e comprensión das emocións das demais persoas.
f.Potencie o seu rol como mediador,
favorecendo que o alumnado sexa protagonista da súa propia aprendizaxe.
g.Compaxine actividades propostas polo
equipo docente con outras de libre elección do alumnado, apoiando a
adquisición de estratexias de procura de información e de formulación de
preguntas.
h.Posibilite o acceso do alumnado a
múltiples materiais e fontes de información para que afonden, de xeito
autónomo, nos temas do seu interese, e que lle ensine a planificar o seu
traballo.
i.Impulse proxectos que potencien a
creatividade e induza situacións de aprendizaxe nas que o alumnado poida
enfrontarse a problemas aplicando orixinalidade, fluidez e flexibilidade, e
logrando múltiples solucións.
j.Reforce a creatividade, o pensamento
diverxente e a iniciativa emprendedora, valorando positivamente o seu esforzo
e recoñecéndoo expresamente.
k.Facilite experiencias que favorezan a
abordaxe de retos intelectuais complexos.
l.Promova a motivación intrínseca con
aprendizaxes prácticas, útiles, funcionais e con impacto real no seu
contorno.
m.Ofreza posibilidades de éxito ao alumnado
en base ao desenvolvemento das súas potencialidades.
|
|
METODOLOXÍA SEM
|
|
O enriquecemento curricular enténdese, na
actualidade, como unha das mellores formas para dar resposta ás necesidades
presentadas por todo o alumnado dentro dun marco inclusivo de diferenciación
curricular. O enriquecemento, en xeral, busca infundir experiencias e
actividades adaptadas ao nivel curricular, intereses, estilos e ritmos de
aprendizaxe do alumnado que profundicen no establecido no currículo
ordinario, facéndoo, deste xeito, máis atractivo e interesante para o
alumnado. Un dos modelos educativos de enriquecemento curricular que mellores
resultados académicos logra obter nas últimas décadas é o Modelo de Enriquecemento Escolar para
todo o alumnado ( Schoolwide Enrichment Model), de aquí en diante modelo SEM de
Joseph Renzulli e Sally Reis (Renzulli, 1977; Renzulli & Reis, 1985,
1997). Trátase dun plan organizativo de enriquecemento e intervención
educativa pensado, nun primeiro momento, para estudantes cun rendemento
superior ou avanzado pero que, hoxe en día, é de aplicación a todo o alumnado,
unha vez comprobadas as vantaxes e beneficios que reporta e oferta desde a
investigación e a propia praxe educativa.
|
|
OUTRAS METODOLOXÍAS
|
|
STEAM, STEM, ABP, A. BASADO EN RESOLUCIÓN DE
RETOS, PROBLEMAS,…
|
|
PRINCIPIOS e CARACTERÍSTICAS METODOLOXÍA SEM
|
|
Principios:
Os centros escolares deberían ser lugares
para que se desenvolva o talento.
•É preciso promover niveis de excelencia e
calidade que contribúan ás novas ideas, produtos e formas de arte.
•Toda a comunidade educativa xoga un papel
importante na mellora da sociedade.
•As persoas educadoras deben proporcionar
aos estudantes oportunidades, recursos e motivación para aspirar aos máis
elevados niveis de desenvolvemento do talento.
Características:
É un plan suficientemente flexible, que permite a cada centro educativo
desenvolver o seu propio programa baseado na poboación específica, nos
recursos locais e nas dinámicas de liderado do centro e as súas fortalezas.
•Pode ser aplicado a todas as áreas e materias contribuindo ao
desenvolvemento das competencias clave.
•Promove unha aprendizaxe de alta calidade, desafiante e atractiva en
todos os centros, independentemente da súa natureza, nivel e poboación.
•Non está destinado a substituír ou minimizar os servizos que xa existen
para conseguir maiores logros do alumnado. É fundamental que o profesorado se
forme nun coñecemento profundo sobre o enriquecemento e “infunda” prácticas
específicas para que a aprendizaxe sexa de alta calidade dentro do programa
do centro.
•Permite avaliar fortalezas, proporcionar oportunidades de
enriquecemento, favorecer unha aproximación curricular flexible e aproveitar
os recursos e servizos existentes.
•Persegue mellorar o desempeño de todo o alumnado en todas as áreas e
materias do currículo e mesturar actividades do currículo ordinario con
actividades de aprendizaxe enriquecidas.
•Promove o desenvolvemento das competencias profesionais docentes dos
centros escolares, unha profesionalización continua, reflexiva e orientada ao
crecemento profesional. Neste sentido perséguese a formación de profesionais
que orienten o axeitado desenvolvemento do currículo, a planificación e a
utilización de recursos.
•Favorece a creación de comunidades de aprendizaxe que sigan o código
ético e de respecto á diversidade cultural, intelectual e de xénero, que se
rexan por principios democráticos e de preservación dos recursos do planeta.
•Busca a cultura colaborativa entre os centros, o que deriva en maior
facilidade á hora de tomar decisións e de crear oportunidades.
|
|
MEDIDAS
ORDINARIAS
|
|
Adecuación
da estrutura organizativa do centro (horarios, agrupamentos, espazos) e da
organización e xestión da aula ás características do alumnado.
b.Adecuación das programacións didácticas ao
contorno e ao alumnado.
c.Metodoloxías
baseadas no traballo colaborativo en grupos heteroxéneos, titoría entre
iguais, aprendizaxe por proxectos e outras que promovan a inclusión.
d.Desdobramentos
de grupos.
e.Reforzo
educativo e apoio do profesorado con dispoñibilidade horaria
.f.Programas
de enriquecemento curricular.
g.Programas
de habilidades sociais.
|
|
MEDIDAS
EXTRAORDINARIAS
|
|
AC
Flexibilización
da duración do período de escolarización
|
|
AVALIACIÓN
DAS CCCC
|
|
Comunicación lingüística (CCL). O alumnado con alta capacidade
intelectual adoita ter un amplo vocabulario, unha grande capacidade de
argumentación e gusta de lecturas cun nivel de comprensión elevado.
Igualmente, teñen gran imaxinación e fantasía.
b.Competencia matemática e competencias básicas en ciencia e tecnoloxía
(CMCCT). O alumnado con alta capacidade intelectual goza resolvendo problemas
que lle supoña un desafío e acostuma a percibir rápido as relacións entre
feitos; é observador, orixinal e con predisposición a xerar diferentes
estruturas de pensamento; formula principios e xeneralizacións con
facilidade; aplica coñecementos dunha área ou materia a outra con moita
facilidade; gústalle inventar; etc.
c.Competencia dixital (CD). O alumnado con alta capacidade intelectual
adoita ter unha gran competencia nas tecnoloxías da información e da comunicación
(TIC), xa que, en moitos casos, usa as redes tecnolóxicas como fonte de
información para aprender temas que son do seu agrado.
d.Aprender a aprender (CAA). O alumnado con alta capacidade intelectual
adquire con facilidade conceptos novos e tenta dar sentido ás cousas, ademais
posúe unha gran curiosidade intelectual que debe ser satisfeita.
e.Competencias sociais e cívicas (CSC). O alumnado con alta capacidade
intelectual está moi preocupado polas desigualdades e as inxustizas, é
crítico co mundo e o contorno na que vive, gústalle explicar os seus
coñecementos a compañeiros e compañeiras, adoita preguntar e cuestionar as
verdades asentadas, é moi crítico e conta cun sentido do humor peculiar, que
pode non ser comprendido.
f.Sentido de iniciativa e espírito emprendedor (CSIEE). O alumnado con
alta capacidade intelectual goza facendo as cousas de xeito innovador e teñe
iniciativa por aprender todo o que lle atrae.
g.Conciencia e expresións culturais (CCEC). O alumnado con alta
capacidade intelectual ten respecto polo patrimonio material e inmaterial e
goza con todas aquelas temáticas da súa preferencia.
|
|
INTERVENCIÓN
FAMILIAS
|
|
Observe o
desenvolvemento do seu fillo ou da súa filla, as súas manifestacións (FÍXARSE
NAS CARACTERÍSTICAS-INDICADORES) e, cando proceda, as rexistre.
b.Informe ao
profesorado titor das manifestacións e/ou dos comportamentos do seu fillo ou
da súa filla cando encaixan nos indicadores de altas capacidades
intelectuais.
c.Colabore
no proceso de avaliación psicopedagóxica.
d.Manteña
unha relación fluída co centro educativo, especialmente co profesorado titor
e coa xefatura do departamento de orientación, ofrecendo a súa axuda e
colaboración e trasladando a información relativa a calquera situación que
poida estar afectando ao seu desenvolvemento integral.
e.Sexa
informada polo equipo docente respecto dos estándares de aprendizaxe;
criterios de avaliación, cualificación, promoción e titulación, de ser o
caso, e das distintas medidas destinadas ao alumnado con necesidade
específica de apoio educativo. Na información sobre esas medidas poderá
colaborar a xefatura do departamento de orientación.
f.Colabore
no desenvolvemento académico, social e emocional do seu fillo ou da súa
filla, procurando que teña unha boa imaxe del mesmo e dela mesma, coidando as
mensaxes que, directa ou indirectamente, se lle transmiten e facilitándolle
experiencias gratificantes na procura de coidar a súa autoestima.
g.Promova o
desenvolvemento das potencialidades do seu fillo ou da súa filla, evitando un
excesivo nivel de esixencia e un desaxuste nas expectativas.
h.Responda
aos intereses do seu fillo ou da súa filla e ao seu afán de coñecemento,
favorecendo un ambiente variado en estímulos, consonte coas súas
potencialidades e cos intereses que amosa.
i.Evite todo
tipo de comparacións. Cada nena e cada neno é singular.
j.Fomente a
autonomía do fillo ou da filla, con orientacións claras sobre o xeito de
atopar respostas e solucións aos seus problemas sen temor ao fracaso.
k.Considere
a formación como unha vía para entender e atender mellor ao seu fillo ou a
súa filla: coñecer cales son as súas necesidades intelectuais, emocionais e
sociais; a importancia da colaboración coordinada co centro educativo; os
recursos existentes; etc, formación que pode realizarse a través da oferta da
administración, das entidades, das asociacións, etc.
l.Promova
valores de solidariedade, respecto, tolerancia, colaboración, etc; evitando,
de ser o caso, comparacións indebidas referidas ás capacidades do seu fillo
ou da súa filla. Cada neno e cada nena debe aprender a respectar e valorar as
demais persoas, do mesmo xeito ca estas deben respectalo ou respectala.
m.Favoreza o
desenvolvemento integral da súa filla ou do seu fillo, non centrándose
unicamente na parte cognitiva, tamén no ámbito socio-emocional, e
facilitándolle ferramentas e estratexias para xestionar a súa tolerancia á
frustración e os seus estados emocionais.
n.Valore o
esforzo e a constancia, recoñecendo o traballo ben feito aínda que non
perfecto, ensinándolle a aceptar os seus erros e aprender destes. É
importante fomentar hábitos de traballo e a implicación nas tarefas.
o.Colabore
co profesorado e co resto da comunidade educativa no proceso de inclusión,
especialmente nos procesos de cambio social cara ás altas capacidades
intelectuais, axudando a desterrar os mitos que están fortemente arraigados.
|
▼
▼
Páginas
▼
viernes, 29 de noviembre de 2019
ESTRATEXIAS DE INTERVENCIÓN ALUMNADO CON ALTAS CAPACIDADES
jueves, 28 de noviembre de 2019
PROPOSTA DE INTERVENCIÓN PARA ALUMNADO D. AUDITIVA
NECESIDADES EDUCATIVAS ALUMNADO
DIVERSIDADE FUNCIONAL ÁMBITO AUDITIVO
|
|
Facilitarles
la adquisición de un sistema de comunicación
Estimular
y potenciar la percepción auditiva del alumnado
Favorecer
la lectura labial
Desarrollar
el lenguaje oral
Favorecer
el desarrollo semántico y morfosintáctico, particularmente en la escritura
Desarrollar
habilidades cognitivas
Participación
activa en la comunicación, en la información, en el aprendizaje y en las
relaciones del aula
Fomentar
la autoestima y promover la inclusión plena
|
|
MEDIDAS INTERVENCIÓN DO CENTRO
|
|
El centro escolar facilitará información, promoverá la sensibilización y
el compromiso activo de la comunidad educativa.
‣Tomará conciencia de
las barreras de comunicación en el centro y en las aulas e intentará
superarlas con la creación de espacios con recursos adicionales para reducir
las barreras comunicativas: avisos luminosos, FM, bucles magnéticos,
señalizaciones, megafonía de calidad, videoportero, conocimiento y uso de la
lengua de signos ..
.‣Se propondrá una organización del centro que optimice los recursos
personales especializados: profesorado de audición y lenguaje, profesorado de
pedagogía terapéutica, intérprete de lengua de signos y orientador u
orientadora.
‣Se organizará la
formación del profesorado en lo referente a: implicaciones de la pérdida
auditiva, utilización de estrategias para comunicarse de forma efectiva con
este alumnado, conocimiento de la comunidad de personas sordas y sus
referentes culturales...‣Se emplearán los
medios técnicos oportunos en las actividades complementarias (salidas del
centro educativo, visitas organizadas, excursiones…) para lo cual deberá
hacerse una adecuada planificación.
‣Se informarán por
adelantado al alumnado y a la familia de las actividades que se van a
realizar en las fiestas y salidas
.‣Se ubicará al alumno o a la alumna con pérdida auditiva en el aula del
centro que cuente con las mejores condiciones acústicas y visuales (con buena
luminosidad, alejada de la carretera, del patio, de la entrada...).
Se facilitará, en la medida de lo posible,
la grabación de la persona intérprete de lengua de signos en las sesiones de
aula, para que el alumno o la alumna pueda utilizarlo como recurso de
consulta
.‣Se facilitarán los tiempos de
coordinación y de preparación de material
.‣Se valorará la necesidad de
intervención de profesionales especializados (mediadores, intérprete de
lengua de signos...) que colaboren con el profesorado tanto en la atención
educativa al alumnado como en la formación y sensibilización a la comunidad
educativa.
‣Se colaborará con las familias, con
las entidades, con las asociaciones, y con otras organizaciones relacionadas
con la atención a la diversidad, especialmente con aquellas que tienen
convenio de colaboración con la Consellería de Educación, Universidad e
Formación Profesional, como es el caso de la FAXPG.En centros en los que está
escolarizado alumnado que utiliza la lengua de signos, es necesario
normalizar la presencia de esta lengua en el centro
:‣Colocar en el centro carteles
informativos en lengua escrita y en lengua de signos. ‣Promover una metodología activa utilizando intensivamente
material visual.
‣Potenciar la comunicación con este
alumnado a través de la organización de cursos de formación en lengua de
signos para el profesorado y el personal no docente y desarrollando sesiones
de enseñanza de la lengua de signos con sus compañeros y compañeras.
‣Favorecer la participación de la
familia si es signante y la relación e intercambio con otro alumnado signante
de diferentes centros en la búsqueda de modelos y referentes para este
alumnado
.‣Implementar como materia de libre
configuración la lengua de signos.
|
|
MEDIDAS INTERVENCIÓN
AULA- METODOLOXÍA
|
|
Procurar tener siempre una sonoridad e iluminación lo más
adecuada posible, toda vez que la luz natural le debe dar de espaldas para
ver a la persona que habla.
‣Buscar la ubicación idónea del alumnado con respeto a su profesor o profesora y
a sus compañeros o compañeras de manera que vea bien al profesorado y a
los compañeros y compañeras, para que pueda enterarse de lo que dicen y
participar de la conversación. Puede ser necesario, por tanto, repensar la
distribución del aula
.‣Hablar
de frente y tener al alumno o la alumna cerca cuando
se habla o se explica al grupo
.‣Hablar con una articulación clara, en un tono que no sea bajo y evitar hacerlo con
rapidez o demasiado lento o sobrearticulado. Enfatizar la entonación
.‣No
obstaculizar la labiolectura evitando bloquear la visión de la
boca con las manos, bolígrafos o con bigote o barba muy cerrada
.‣Intentar reducir el ruido ambiental o aplicar dispositivos técnicos que lo
reduzcan (emisoras F.M, bucle magnético) y también procurar el máximo
silencio posible antes de iniciar cualquier explicación. Antes de dar un
mensaje o una explicación, asegurar la atención del alumno o de la alumna
.‣Apoyar
el contenido de las explicaciones o de los relatos con un mayor apoyo visual posible
(láminas, PICTOGRAMASviñetas, murales, libros, pizarras, medios
audiovisuales...) y acompañar el lenguaje oral con gestos naturales y
corporales o con medios visuales de apoyo a la comunicación oral: soportes
visuales, emisoras F.M, bimodal....)
.‣Escribir
en la pizarra las palabras más específicas o de uso poco habitual que se
van a utilizar en la explicación y escribir un esquema de la misma para que
el alumnado la siga mejor
.‣Incidir en las ideas principales que se quieren transmitir.
‣Comprobar
lo que entendió de una explicación o de un relato formulándole
preguntas concretas sobre el mismo
.‣Dirigirse al alumnado para repetir o transmitir determinadas
instrucciones o explicaciones individuales, especialmente cuando se
comprueba que no entendió correctamente.
‣Asegurar
el seguimiento de las conversaciones de grupo. Es
necesario inducir su participación y asegurarse de que capta y comprende bien
las aportaciones de sus compañeros y compañeras mediante el desarrollo de
estrategias como:✓El control del ritmo de la
conversación para que sea pausado. ✓Evitar el solapamiento de
intervenciones, procurando que se respete el turno de palabra e indicando
quien está hablando en cada momento.✓Repetir de forma más sencilla y
comprensible aquellas aportaciones especialmente interesantes y el
planteamiento de preguntas directas al alumno o alumna. ción activa en
actividades en pequeño grupo, en rincones de trabajo, en los que se pueden
desarrollar actividades de acción o de atención conjunta
‣Promover una mayor potenciación del rincón de la lectura lo
que contribuirá y facilitará el acceso a la lectoescritura
‣Provocar situaciones de conflicto cognitivo para que el niño o
niña sea parte activa de su conocimiento.
‣Antes de iniciar un nuevo aprendizaje es aconsejable poner al alumno o a la
alumna en situación, para eso se recomienda:-Utilizar vídeos, imágenes y
otros materiales visuales.-Realizar un mayor número de demostraciones o
actividades para que comprenda con más facilidad.-Escalonar en pasos más
cortos o darle más ayudas de aquellas actividades que resulten más complejas
para el alumnado .-Relacionar los contenidos de las diferentes áreas del
currículo para favorecer la comprensión, organización de los contenidos y la
aplicación de los mismos. El alumno o la alumna con discapacidad auditiva no
puede escuchar y escribir o ejecutar varias tareas al mismo tiempo. Conviene
tener esto presente cuando una explicación vaya acompañada de una demostración
o consulta de textos, mapas... y se deberá seguir esta secuencia:
visualización de la imagen, explicación y nueva visualización de la imagen.
‣Favorecer el aprendizaje autónomo y
comprensivo trabajando técnicas de estudio y facilitándole materiales en diversos
formatos.‣Ayudarle a modular su voz y su
habla.
‣Favorecer
el aprendizaje continuo de vocabulario, expresiones y habilidades
lingüísticas
‣Facilitar
la recepción, comprensión y expresión en otras lenguas.
‣Adaptar,
si es preciso, los tiempos para la ejecución de las tareas.
‣Determinar
los procedimientos e instrumentos más idóneos para evaluar al alumnado.
‣Ayudar a que se adapte a la dinámica social de la clase. Asegurar la comprensión
de valores y normas de convivencia que le ayuden a planificar sus actos,
anticipar sus consecuencias y aceptarlas: consensuarlas, entenderlas y
cumplirlas como todos.
‣Trabajar las emociones propias y ajenas para facilitar la comprensión de las
reacciones de los demás y su autorregulación.
‣Fomentar las relaciones positivas entre alumnado oyente y alumnado con
discapacidad auditiva, tanto dentro como fuera del aula y del
centro.Estas acciones educativas son beneficiosas, en general, para el
conjunto del grupo y no solo para el alumnado con discapacidad auditiva
|
|
INTERVENCIÓN
FAMILIAR
|
|
Se implique en la atención educativa de su
hijo o de su hija.
‣Evite la sobreprotección, exigiendo
del niño o de la niña un comportamiento adecuado.
‣Supere sentimientos de culpa y de
rechazo.
‣Apoye en la casa la labor del centro
educativo y mantenga una buena colaboración y coordinación con el
profesorado.
‣Estimule y potencie las capacidades
del hijo o de la hija reforzando y alabando sus logros. Sea
agente activo y competente en el código de comunicación que se elija (oral,
gestual, bilingüe), implicando a un entorno lo más amplio posible con el
objeto de generalizar las interacciones comunicativas Fomentar la
comunicación
‣Reservar un tiempo para la
comunicación individual con el niño o con la niña.
‣Colocarse físicamente a su altura.
‣Adaptar el lenguaje al nivel
lingüístico del niño o de la niña: vocabulario y enunciados sencillos,
partiendo de temas de su interés.
‣Provocar verbalizaciones a partir de
comentarios, sugerencias o preguntas sobre las actividades o actuaciones que
se llevan a cabo (primero cogemos el coche y ahora... ¿qué hacemos?... /¿
cogemos...o ...? / ¿quieres...?).
‣Seguir la iniciativa del niño o de
la niña, realizar comentarios relacionados con lo que dijo, hizo, señaló o
miró.
‣Equilibrar los turnos de intervención
adulto-niño, darle oportunidades de intervenir y respetar un tiempo de espera
para que responda.
‣Reforzar cualquier intento de
comunicación con expresiones positivas (¡estupendo!, ¡que bien!).
‣Confirmar o hacer relevante lo que
el niño o la niña dice (por ejemplo, “sí claro, es un perro”)
‣Sobre interpretar o traducir en
palabras lo que el niño o la niña quiso comunicar mediante gestos, signos o
vocalizaciones ininteligibles.
‣Introducir ayudas no verbales para
evocar lenguaje mediante señalizaciones o la realización de gestos o signos.
‣Introducir en la conversación
respuestas erróneas para que nos corrija.
‣Realizar correcciones implícitas,
acercando el modelo lingüístico correcto (es decir, repetir lo que el alumno
o la alumna dijo pero de manera correcta, facilitando un modelo correcto,
pero sin decir expresamente que lo hizo mal) sin esperar repetición inmediata
y comprobar si las incorpora en expresiones posteriores.
‣Realizar correcciones explícitas,
acercando el modelo lingüístico correcto e inducir a la repetición en una
situación lo más funcional posible: darle el modelo y pedirle la repetición
dentro de un mensaje verbal (es un perro/ sí, es un perro, dile a Carlos que
tienes un perro) o darle el modelo y hacerle una pregunta (que dijimos que
es?).
‣Iniciar la palabra o la frase para
que el niño o la niña la complete.
‣Organizar la expresión del niño o de
la niña. Retomar sus producciones para corregirlas y estructurarlas de forma
correcta (Ej: niño agua / el niño bebe agua).
‣Realizar expansiones de las
producciones del niño o de la niña. Retomarlas para ampliarlas con más
información (Ej: se cayó el coche / se cayó el coche y se rompió).
‣Darle modelos más correctos
introduciendo el uso de pronombres, sinónimos o términos específicos.
|