ESCOLARIZACIÓN DE ALUMNADO ESTRANXEIRO
REFERENCIAS NORMATIVAS
-Título II da LOMCE 8/2013 ( considerados A.n.e.a.e dentro do apartado historia escolar e/ou historia persoal)
-D. 229/2011, Artigo 30. Alumnado procedente do estranxeiro.
1. Será destinatario desta atención
aquel alumnado que, procedendo do estranxeiro, conte cunha idade comprendida
entre os tres anos e o límite da escolarización obrigatoria e presente algunha
das seguintes circunstancias:
a) Descoñecemento das dúas linguas
oficiais de Galicia.
b) Desfase curricular significativo.
c) Graves dificultades de adaptación.
2. A consellería con competencias en
materia de educación facilitará as medidas necesarias para proporcionar a
debida atención educativa ao alumnado procedente do estranxeiro que presente
algunha das circunstancias referidas no punto anterior. Estas medidas poderán
ser tanto de tipo curricular como organizativo.
Artigo 31. Atención educativa a mozas
embarazadas.
1. A consellería con competencias en
materia de educación, en cumprimento do establecido no artigo 5 da Lei 5/2010,
do 23 de xuño, pola que se establece e regula unha rede de apoio á muller
embarazada, arbitrará as actuacións ou medidas de apoio necesarias para facer
posible a continuación dos estudos por parte da menor embarazada e, se é o
caso, do futuro pai en idade de escolarización obrigatoria, de forma compatible
coas exixencias derivadas do embarazo e coas obrigas da maternidade e da
paternidade.
2. Os centros docentes deberán
proporcionar ás menores embarazadas que cursen estudos de ensino obrigatorio e
postobrigatorio a adecuación dos procesos de ensino e aprendizaxe ás súas
necesidades durante o seu embarazo e nos dous anos seguintes ao parto, nos
termos que estableza a consellería con competencias en materia de educación.
3. A menor de idade durante o proceso
de xestación e, posteriormente, no caso de que se faga cargo da atención da súa
filla ou fillo, terá dereito a ser autorizada, pola Administración educativa,
para asistir intermitentemente ao centro en que está escolarizada, de acordo
coas súas necesidades. Este dereito esténdese ao pai menor de idade que
xustifique un comportamento de paternidade responsable.
-Orde do 20 de febreiro de 2004
pola que se establecen as medidas de atención específica ó alumnado
procedente do estranxeiro.
Capítulo II
-Medidas
de atención escolar
-Grupos de adquisición das linguas
Artigo
1º.-Alumnado obxecto de medidas de atención específica.
Considerarase
alumnado obxecto das medidas previstas na presente orde aquel que tendo unha
idade comprendida entre os 3 anos e o límite de escolarización obrigatoria
proceda do estranxeiro e, trala correspondente avaliación, reúna algunha das
necesidades educativas seguintes:
a)
Descoñecemento das dúas linguas
oficiais da nosa Comunidade Autónoma, galega e castelá.
b)
Desfase curricular de dous cursos
ou máis, con respecto ó que lle correspondería pola súa idade.
c)
Presentar graves dificultades de
adaptación ó medio escolar debidas a razóns sociais ou culturais.
Artigo
2º.-Avaliación inicial do alumnado.
A
determinación das necesidades de cada alumno realizarase a través da avaliación inicial que se leva a cabo
con carácter xeral no momento da incorporación ó sistema educativo, segundo o
establecido nos artigos 13 e 17 da Orde do 27 de decembro de 2002.
Artigo
3º.-Centros que desenvolverán medidas específicas.
As
medidas que se recollen nesta orde serán desenvolvidas por aqueles centros
educativos que, logo dos correspondentes informes, identifique cada delegación
provincial e que deberán reunir algunha destas características:
a)
Escolarizar alumnado que presente algunha das necesidades sinaladas no artigo
1º.
b)
Escolarizar alumnado de orixe estranxeira, aínda que non presente as
necesidades anteriormente citadas.
Capítulo II
Medidas de atención escolar
Sección
primeira
Aspectos
xerais
Artigo
5º.-Proxectos educativos e
desenvolvemento curricular.
Os
proxectos educativos e os documentos de desenvolvemento curricular
dos centros educativos ós que se refire o artigo 3º incluirán os criterios de carácter organizativo e pedagóxico para a
atención ó seu alumnado procedente do estranxeiro con algunha das
necesidades educativas específicas recollidas no artigo 1º. Así mesmo, deberán
incorpora-los contidos e as accións que permitan a educación de todo o alumnado
no coñecemento e respecto da diversidade cultural existente no centro.
Artigo
6º.-Orientación e acción titorial
Os
centros educativos ós que se refire o artigo 3º recollerán nos seus plans de orientación e de acción titorial
actuacións deseñadas especificamente para o seu alumnado procedente do
estranxeiro. Estas incluirán plans de
acollida para ese alumnado así como de seguimento
do seu proceso de integración escolar por parte do profesorado titor.
Artigo
7º.-Medidas de atención escolar.
1.
As medidas de atención ó alumnado sinalado no artigo 1º incluirán, ademais da acción titorial, as
establecidas para a atención á diversidade e, en particular, as seguintes para
a atención ás necesidades educativas específicas:
a)
De tipo curricular:
-Reforzo
educativo.
-Adaptacións
curriculares.
-Flexibilizacións
de idade.
b)
De tipo organizativo:
-Grupos
de adquisición das linguas.
-Grupos
de adaptación da competencia curricular.
2.
As medidas de tipo organizativo desenvolveranse mediante os agrupamentos flexibles citados no punto
anterior, que terán carácter temporal
e deberán ser autorizados pola
delegación provincial, logo de solicitude
da dirección do centro e informe da inspección educativa. Así mesmo, para
que un alumno poida pertencer a algún destes agrupamentos será necesario que a
súa familia sexa informada previamente.
A
súa finalidade será proporcionar, sen prexuízo das
actividades de apoio que se desenvolvan dentro das aulas ordinarias, unha atención individualizada ás
necesidades educativas específicas do alumnado, así como a súa familiarización
coa vida do centro.
Sección
segunda
Grupos de adquisición
das linguas
Artigo
8º.-Definición.
1.
Os grupos de adquisición das linguas son agrupamentos
flexibles que teñen por finalidade, a través dunha atención
individualizada, o impulso dunha formación inicial específica nas linguas
vehiculares do ensino, de xeito que se posibilite a súa plena incorporación nas
actividades de aprendizaxe pertencentes ó curso no que se atope escolarizado.
Esta
medida estará dirixida, polo tanto, ó alumnado que descoñeza completamente
ámbalas linguas oficiais de Galicia.
2.
O alumnado poderá formar parte dun destes grupos un tempo máximo dun trimestre, se ben a inspección educativa poderá autoriza-la ampliación excepcional dese
período. En todo caso, o alumno incorporarase
plenamente ó seu grupo ordinario no momento en que a xunta de avaliación
considere superadas as súas necesidades educativas debidas ó descoñecemento das
linguas.
3.
Os grupos de adquisición das linguas poderanse desenvolver na educación primaria e na educación
secundaria obrigatoria e, excepcionalmente,
no último curso da educación infantil.
4.
O alumnado que forme parte dun grupo de adquisición das linguas deberá pertencer a unha mesma etapa
educativa, sen necesidade de que estea escolarizado no mesmo curso ou
ciclo.
Artigo
9º.-Horarios.
1.
O horario semanal máximo de pertenza a un grupo de adquisición das linguas será
de 5 períodos lectivos no último curso
da educación infantil, 10 periodos en 1º e 2º de E.P., 20 en 3º,
4º, 5º, 6º E.P. .......Non obstante, este
horario deberase ir reducindo progresivamente a medida que o alumno vaia
progresando no dominio da lingua vehicular da aprendizaxe.
2.
Coa finalidade de facilita-la integración escolar e social do alumno, este permanecerá co seu grupo ordinario de
referencia nas materias de educación física e educación artística, na educación
primaria, e de educación física, música e educación plástica e visual, así
como no período de titoría, na educación secundaria obrigatoria.
No
caso do último curso da educación infantil e no primeiro ciclo de educación
primaria, ademais das actividades
específicas que se poidan desenvolver no grupo de adquisición das linguas tamén
se levarán a cabo no contorno da aula ordinaria actividades de apoio á
aprendizaxe da lingua.
Artigo
10º.-Profesorado.
1.
O profesorado encargado na educación secundaria obrigatoria dos grupos de
adquisición das linguas pertencerá preferentemente ás especialidades de tipo
lingüístico.
2.
O titor deste alumnado será o que lle
corresponda pola súa pertenza a un grupo ordinario e será o encargado da coordinación do equipo docente, asesorado,
se é o caso, polo departamento de orientación.
3.
A avaliación das aprendizaxes específicas sobre a lingua será continua e
servirá de referente para a toma de decisións sobre o horario de permanencia
nos grupos ordinario e de adquisición das linguas.
Durante
o período de permanencia no grupo de adquisición das linguas os pais do alumno
serán informados sobre o seu progreso na aprendizaxe específica de tipo
lingüístico, así como no relativo á súa integración na vida do centro.
Sección
terceira
Grupos de adaptación da competencia
curricular
Artigo
11º.-Definición.
1.
Os grupos de adaptación da competencia curricular son agrupamentos flexibles que terán
por finalidade, a través dunha atención individualizada, o progreso na súa
competencia curricular, de xeito que se lle posibilite a plena incorporación
nas actividades de aprendizaxe pertencentes ó curso no que se atope
escolarizado.
Esta medida estará dirixida, polo
tanto, ó alumnado que presente un desfase curricular de dous ou máis cursos con
respecto ó que lle correspondería pola súa idade.
2.
A permanencia nestes grupos levarase a cabo
nunha fracción da xornada escolar, principalmente coincidindo coas materias de
carácter instrumental, podéndose estender ó longo de todo o ano escolar.
Non
obstante, o alumnado deberase incorporar
plenamente ó seu grupo ordinario no momento no que a xunta de avaliación
considere superadas as súas necesidades educativas debidas ó desfase
curricular.
3.
Os grupos de adaptación da competencia
curricular só se poderán desenvolver no 3º, 4º, 5º, 6º educación primaria e na educación secundaria
obrigatoria.
4.
O alumnado que forme parte dun grupo de adaptación da competencia curricular deberá pertencer a unha mesma etapa
educativa, sen necesidade de que pertenza ó mesmo curso ou ciclo.
Artigo
12º.-Horarios.
1.
O horario semanal máximo de permanencia nestes grupos será de 8 períodos 3º, 4º, 5º, 6º da educación
primaria, e de 10 na educación secundaria obrigatoria.
2.
Tendo en conta que a finalidade dos grupos de adaptación da competencia
curricular é conseguir que o alumnado poida incorporarse con normalidade ó seu
grupo ordinario de referencia, en ningún caso o desenvolvemento das actividades
do grupo de adaptación da competencia curricular poderá abrangue-la totalidade
do horario semanal de cada unha das materias coas que coincide.
Artigo
13º.-Profesorado.
1.
Na educación secundaria o profesorado encargado dos grupos de adaptación da
competencia curricular pertencerá preferentemente a algunha das especialidades
que correspondan ás materias obxecto de reforzo desa competencia.
2.
Deberase establecer, polo profesor titor do alumno, a coordinación entre o
profesorado do grupo ordinario e o de adaptación da competencia curricular,
especialmente no relativo ós aspectos de tipo metodolóxico, programación de
actividades docentes e o establecemento dos criterios de avaliación do
alumnado.
3.
O profesorado que interveña nos grupos
de adaptación da competencia curricular asistirá ás sesións de avaliación do
seu alumnado. Sen embargo, a emisión das cualificacións corresponderá ó profesorado
do grupo ordinario, tendo en conta a información que proporcione o profesorado
anteriormente citado.
Así
mesmo, os pais ou persoas responsables
do alumno serán informados sobre os seus progresos na superación do desfase
curricular, así como sobre a súa integración na vida do centro.
Disposición
adicional
Única.-Criterios
para a escolarización do alumnado procedente do estranxeiro.
1.
Con carácter xeral o alumnado procedente do estranxeiro escolarizarase de
acordo co procedemento xeral de admisión, establecido na Orde do 16 de marzo de
2001 (DOG do 11 de abril), agás nos seguintes aspectos:
a)
No caso das idades de escolarización obrigatoria, deberase produci-la
escolarización no momento de chegada do alumno a Galicia, sen necesidade de que
teña que espera-lo inicio do novo curso.
b)
O curso da educación básica no que se
incorporará inicialmente o alumno determinarase tomando en consideración a súa
idade así como o nivel máis axeitado para dar resposta ás súas necesidades
educativas.
EXENCIÓN
LINGUA GALEGA
ORDE do 10 de febreiro de 2014 pola que se
desenvolve o Decreto 79/2010, do 20 de maio, para o plurilingüismo no ensino
non universitario de Galicia, con relación á exención da materia de lingua
galega.
Artículo 2. Principios generales
1. La lengua gallega es materia de
estudio obligatorio en todos los niveles educativos no universitarios y
el alumnado que realice todos los estudios en Galicia sin interrupción
deberá cursar y superar la referida materia sin que tenga derecho a que
se le conceda la exención.
2. Tampouco terá dereito á exención o alumnado que tivese realizados estudos en Galicia e curse fóra da Comunidade Autónoma tres cursos completos ou menos e se reincorpore ao sistema educativo galego.
Artigo 3. Requisitos para a obtención da
exención temporal
O alumnado
procedente doutras comunidades autónomas ou dun país estranxeiro que se
incorpore ao sistema educativo de Galicia no 3º ciclo de educación primaria, en
educación secundaria obrigatoria ou en bacharelato poderá obter unha exención
temporal da cualificación das probas de avaliación da materia de lingua galega
durante un máximo de dous cursos escolares consecutivos.
2. O alumnado terá que asistir ás aulas
como medio de integración lingüística e coa finalidade de que co seu esforzo
persoal, con materiais didácticos específicos e cunha axuda continua do seu
profesorado poida ter, ao remate do prazo da exención, un dominio axuda
continua do seu profesorado poida ter, ao remate do prazo da exención, un
dominio adecuado da lingua galega e seguir as ensinanzas propias do nivel en
que estea ou en que vaia matricularse, en igualdade de condicións ca os demais
compañeiros ou compañeiras da clase.
3. O incumprimento por parte do alumno ou
da alumna do establecido no punto anterior determinará a revogación da
exención, logo dos informes pertinentes e unha vez oída a persoa interesada ou,
de ser o caso, os seus proxenitores, titores ou representantes legais.
4. A revogación ou denegación da exención
producirán como efecto para o alumnado a obriga de ser cualificado nas
avaliacións parciais e finais ao final do curso en que se atope.
5. Nos respectivos documentos oficiais de
avaliación farase constar a exención concedida e, de ser o caso, a posible
revogación e a conseguinte cualificación.
Artigo 5. Presentación da solicitude da
exención
1. A solicitude da exención da materia de
lingua galega deberá presentarse en soporte papel por calquera dos medios
establecidos no artigo 38.4 da Lei 30/1992, do 26 de novembro, de réxime
xurídico das administracións públicas e do procedemento administrativo común,
para o que se utilizará o formulario normalizado que figura como anexo desta
orde, dispoñible na sede electrónica da Xunta de Galicia:
https://sede.xunta.es. A referida solicitude irá asinada polo alumno ou pola
alumna solicitante, polo seu pai/nai/titor/titora ou pola persoa que teña a súa
representación legal, se é menor de idade, e nela exporanse as razóns polas que
se solicita a exención.
No caso de que se envíe por correo, este
deberá ser certificado, co selo de Correos na primeira folla do formulario,
para garantir que a data de remisión é anterior ao remate do prazo de
presentación da solicitude.
2. A
solicitude dirixirase á persoa titular da Dirección do centro docente onde o
alumno ou a alumna curse os seus estudos.
Artigo 6. Prazos de presentación da
solicitude da exención
1. O prazo de presentación da solicitude
empezará o 1 de setembro de cada ano e rematará o 5 de outubro de cada ano
para o alumnado dos centros de educación primaria e secundaria obrigatoria, e o
20 de outubro de cada ano para o alumnado dos centros de bacharelato.
2. Cando
se trate dun alumno ou alumna con traslado de matrícula viva, procedente dun
centro doutra comunidade autónoma ou do estranxeiro, o prazo de presentación da
solicitude será de vinte días seguintes á incorporación da persoa interesada
ao novo centro.