CARACTERÍSTICAS
| 
Dificultades
  na lectura 0-6 anos. Características | 
Dificultades
  na lectura E.P. dislexia. Características | 
| 
Pobreza
  de vocabulario e expresión verbal, así como comprensión verbal 
baixa. 
•
  Omisións de fonemas, sobre todo en sílabas compostas e inversas. Confusións
  de fonemas na linguaxe espontánea, que, ademais, adoita ser 
pouco
  nítida. 
•
  Inversións de fonemas nas sílabas ou de sílabas nas palabras. 
•
  Escasa conciencia fonolóxica á hora de identificar os sons constitutivos 
de
  palabras monosilábicas, bisilábicas ou trisilábicas; para localizar un 
mesmo
  son en palabras diferentes; etc. 
•
  Atraso na estruturación e coñecemento do esquema corporal. 
•
  Dificultades na coordinación. 
•
  Dificultades para diferenciar dereita-esquerda. 
• Dificultades na estruturación
  espazo-temporal. | 
Substitucións:
  substituír unha letra por outra (por exemplo: rota-sota) ou unha palabra por
  outra coa que garda certa similitude visual e/ou fonética (por exemplo:
  pirámide-primavera), ou semántica (por exemplo: cego-mudo). 
•
  Inversións estáticas ou rotacións: cambiar unha letra por outra ao rotala - en
  espello- (por exemplo: p- b; p-q; q-b; m-w; n-u). 
•
  Agregados ou adicións: engadir letras, sílabas ou palabras inexistentes (por
  exemplo: pataca-patacas; flan-falán). 
•
  Omisións: suprimir unha letra, principalmente a final de palabra e nas sílabas
  compostas; suprimir sílabas, palabras ou liñas -salto de liña- (por exemplo:
  espela-espuela; panaría- panadaría). 
•
  Alteracións secuenciais ou inversións dinámicas: modificar a secuencia correcta
  das sílabas directas, inversas ou compostas (por exemplo: golbo-globo). 
•
  Contaminacións: cando se produce unha mestura de dúas palabras (por exemplo:
  paxaro roxo-paxaxo).  
Disociacións:
  fragmentar unha palabra de forma inconsistente. (por exemplo: encerado; ence
  rado). 
•
  Reiteracións de sílabas: repítense certas sílabas (por exemplo: pelolota por
  pelota; cociciña por cociña). 
-lentitude,
  falta de ritmo e perda de liña. 
A
  partir dos 9 anos os nenos e as nenas con dificultades lectoras adóitanse
  quedar nun nivel de lectura mecánica, lendo con gran esforzo para descifrar
  as palabras e decodificar correctamente o texto, o que lles cansa e acaba
  afectando á comprensión do mesmo. | 
| 
Dificultades
  na escritura-disortografía. Características | 
Tipos de
  disortografía. Características | 
| 
Erros
  de ortografía natural, necesaria para establecer a correcta asociación
  fonema-grafema, dando lugar a unha maior dificultade para escribir
  pseudopalabras que palabras. 
•
  Erros de ortografía arbitraria, necesaria para escribir palabras inconsistentes
  que non se axustan a regra algunha, dando lugar a maior número de erros na
  escritura de palabras irregulares e homófonas. 
•
  Erros de ortografía regrada, necesaria para escribir correctamente de acordo
  coas normas da lingua. 
As
  características específicas da disortografía inclúen os seguintes erros: 
•
  Erros Lingüístico-perceptivos: 
-
  Substitucións polo punto e/ou modo articulatorio. 
-Omisións
  e adicións de fonemas, sílabas ou palabras. 
-
  Engadido de fonemas, sílabas e palabras. 
•
  Erros Viso-espaciais: 
- Substitucións de letras que se
  diferencian pola súa posición espacial (p/q). 
-Escritura
  en espello. 
-Confusión
  de palabras con fonemas que admiten dobre grafía. 
-
  Omisión de letras sen correspondencia fonética. 
•
  Erros Viso-auditivos: 
-
  Dificultades na asociación grafema-fonema. 
-
  Erros de contido: dificultades de segmentación. 
- Erros no manexo das regras de
  ortografía. | 
Disortografía
  temporal: a persoa mostra inhabilidade para a percepción clara e constante
  dos aspectos fonémicos da cadea falada, coa súa correspondente tradución
  fonémica, e a ordenación e separación dos seus elementos. 
b)
  Disortografía perceptivo-cinestésica: o déficit céntrase nunha inhabilidade
  para analizar correctamente as sensacións kinésicas que interveñen na
  articulación. Esta incapacidade impide á persoa repetir con exactitude os
  sons escoitados, xurdindo substitucións polo punto 
e
  modo de articulación dos fonemas. 
c)
  Disortografía cinética: neste tipo de disortografía atópase alterada a secuenciación
  fonemática do discurso. Tal dificultade, para a ordenación e secuenciación
  dos elementos gráficos, xera erros de unión-separación. 
d)
  Disortografía viso-espacial: consiste nunha alteración na percepción distintiva
  da imaxe dos grafemas ou conxuntos de grafemas. 
Aparecen, pois, rotacións ou inversións
  estáticas (p/b, d/q), 
substitucións
  de grafemas con formas parecidas (m/n, o/a) e 
confusión
  de letras de dobre grafía (b/v, g/j). 
e)
  Disortografía dinámica: neste caso, aparecen alteracións na expresión 
escrita
  das ideas e na estruturación sintáctica das oracións. Con todo, estas
  dificultades denomínanse, a miúdo, disgramatismo. 
f)
  Disortografía semántica: atópase alterada a análise conceptual, necesaria
  para o establecemento dos límites das palabras, así como o uso dos elementos
  diacríticos ou signos ortográficos. 
g)
  Disortografía cultural: radica nunha grave dificultade para a aprendizaxe da
  ortografía convencional ou de regras. | 
| 
Disgrafía.
  Características | 
Dificultade
  nas matemáticas. Características | 
| 
Unha
  postura gráfica inadecuada. 
•
  Un soporte inadecuado do útil escritor. 
•
  Deficiencias en prensión e presión. 
•
  Ritmo escritor inadecuado -demasiado rápido ou moi lento-. Tamaño das letras,
  excesivamente grande -por movementos anómalos do brazo e collendo o lapis moi
  alto-, ou pequeno -por movementos 
exclusivos
  de dedos e sostendo o lapis moi abaixo-. 
•
  Forma das letras, que pode depender do sentido das unidades rítmicas encargadas
  de controlar o movemento gráfico, ou ben do seu tamaño, inclinación e
  espaciado. En ocasións, as persoas con disgrafía distorsionan ou simplifican
  as letras, de tal forma que estas resultan 
irrecoñecibles
  e os seus escritos, practicamente indescifrables. Inclinación, que pode
  observarse tanto a nivel da liña -aliñación-, como a nivel da letra. En
  moitos casos, estes erros pódense deber a unha excesiva inclinación do papel
  ou a unha falta total da mesma, o que tampouco é recomendable. 
•
  Espaciado das letras ou das palabras, con situacións nas que as letras poden
  aparecer desligadas unhas doutras, ou todo o contrario; é dicir, apiñadas e
  ilexibles, o que tamén pode suceder coas palabras. Neste caso, mesmo se
  confunden os límites entre os distintos vocábulos, ao non respectar os
  espazos de forma adecuada. Estas unións indebidas entre os grafemas poden
  deberse ao descoñecemento dos mesmos ou 
aos
  movementos necesarios para a súa execución -xiros e rotación da man-. 
•
  Trazos, dado que o tipo de trazo depende, en gran medida, da presión exercida
  sobre o lapis e da pinza escritora -soporte do lapis-. Os trazos poden ser
  esaxerados e grosos, ou demasiado suaves, case inapreciables. | 
Emprego
  reiterado dos dedos para contar e para realizar certos cálculos, sobre todo
  de suma e resta. 
•
  Dificultades para contar cara atrás, que son máis evidentes se se fai en secuencias
  impares. 
•
  Dificultades para realizar cálculos aproximados. 
•
  Erros persistentes na transcrición de números ditados. 
•
  Dificultades no manexo simbólico de cifras grandes, como os centenares e os
  millares. 
•
  Escasa memorización das táboas de multiplicar, con frecuentes 
confusións. 
•
  Resolución de problemas a modo de ensaio-erro e por tenteo ou aproximación,
  non fundamentando, razoablemente, as operacións que se deben aplicar nun
  problema. 
-Dificultades
  os procesos precepto-motrices (orientación espacial e discriminación) e os
  cognitivos (procesos de simbolización, comprensión e razoamento). 
Dificultades
  na adquisición do concepto de número, que afectan á capacidade para
  establecer unha correspondencia recíproca entre distintas actividades que
  gardan relación co significado dos números (por exemplo: asociar
  número-obxecto), á transcrición correcta dos números 
(confusións,
  rotacións e inversións) e ás seriacións. 
•
  Dificultades co cálculo na realización das operacións aritméticas básicas, que
  non teñen automatizadas e non manexan de maneira mecánica. 
Tampouco
  teñen interiorizados os símbolos matemáticos. 
•
  Dificultades cos sistemas de medida e a súa representación, non logrando
  comprender o concepto de medida nin as súas implicacións. 
Ademais,
  mostran dificultades cos valores, as equivalencias e as relación entre as
  medidas. Tampouco son capaces de realizar esquemas, gráficos 
ou
  representacións das medidas. 
•
  Dificultades para a resolución de problemas matemáticos, pois, fundamentalmente,
  teñen dificultades iniciais para acceder á súa comprensión, así como para
  captar os interrogantes e atender aos datos que achega. Cústalles ordenar a
  secuencia para a súa resolución, e tampouco teñen adquirida a lóxica
  resolutiva nin a de comprobación de resultados. 
•
  Dificultades coa álxebra e coa xeometría, pois non comprenden os símbolos,
  mostrando dificultades cos termos alxébricos e xeométricos, así como coa
  resolución de problemas derivados deles. | 
 

