TDAH
A continuación daremos unha información resumida sobre o TDAH pero tamén ofrecemos estratexias para desenvolver unha atención educativa coherente, flexible, integral, personalizada, inclusiva,...
ENLACES PARA SABER MÁIS
A continuación daremos unha información resumida sobre o TDAH pero tamén ofrecemos estratexias para desenvolver unha atención educativa coherente, flexible, integral, personalizada, inclusiva,...
ENLACES PARA SABER MÁIS
(Fonte: PROTOCOLO DE CONSENSO TDAH NA INFANCIA E NA ADOLESCENCIA, XUNTA DE
GALICIA)O trastorno por déficit de atención e hiperactividade (TDAH) responde a
un patrón persistente de conduta de
desatención, hiperactividade e impulsividade que comeza na idade
infantil.
TDAH maniféstase nos distintos ámbitos en que se desenvolven as nenas,
nenos e adolescentes (familia, escola, relacións interpersoais, actividades de
lecer), en forma de dificultades para
agardar, para concentrarse nunha tarefa, para controlar as súas accións e
emocións, para planificar e solucionar problemas, etc.
A desatención obsérvase
na existencia de comportamentos como a dificultade
para manter a concentración nas tarefas, a falta de perseveranza durante a súa realización e a desorganización. A hiperactividade refírese ao exceso de mobilidade e á inquietude constante. E a impulsividade ten que ver coas
actuacións sen pensar nas consecuencias, coa procura da recompensa inmediata,
así como á dificultade para agardar polos beneficios que se demoran no tempo.
A hipercatividade, a desatención e a impulsividade poden
darse combinada ou con predominancia dun destes tres aspectos.
Presentación combinada. é a
máis habitual, e nela, tanto os síntomas de inatención como os de impulsividade-hiperactividade
danse nun grao excesivo para o nivel evolutivo da persoa.
•• Presentación
predominantemente impulsivo-hiperactiva. nela
predominan os síntomas de impulsividade e/ou hiperactividade, mentres que os
síntomas de inatención teñen unha menor presenza. Esta presentación é máis
frecuente
nas nenas e nos nenos de menor idade.
•• Presentación
predominantemente inatenta. nesta presentación existe
unha maior presenza dos síntomas de inatención.
MANIFESTACIÓNS RELACIONADAS COA INATENCIÓN
As seguintes condutas poden indicar inatención:
•• Non adoita prestarlles atención suficiente
aos detalles ou incorre en erros, por descoido, nas tarefas escolares, no
traballo ou noutras actividades. Por exemplo: pasa por alto detalles ou
esquéceos, o seu traballo é impreciso.
•• A miúdo ten dificultades para manter a
atención en tarefas ou en actividades lúdicas. Por exemplo: ten dificultade
para manter a atención durante unha conferencia, despístase durante as
conversacións ou nas lecturas longas.
•• Normalmente non escoita cando se lle fala
directamente e a súa mente parece que está noutro lugar, mesmo en ausencia de
elementos promotores de distracción.
•• Non acostuma a seguir as instrucións e non
remata as tarefas escolares, encargos ou obrigas no ámbito do traballo escolar.
Por exemplo: comeza as tarefas, pero rapidamente perde a concentración e
despístase facilmente.
20
•• A miúdo ten dificultades para organizar as
tarefas e as actividades.
Por exemplo: ten dificultade para manexarse en tarefas
con varios pasos, para manter os seus materiais e as súas pertenzas en orde,
traballa de forma desorganizada, manexa mal o tempo, e presenta dificultade
para cumprir
os prazos.
•• Normalmente evita, desgústase ou resístese a
dedicarse a tarefas que requiren un esforzo mental continuado. Por exemplo:
realizar as tarefas escolares ou domésticas, redactar traballos ou informes,
cubrir formularios ou revisar textos extensos.
•• A miúdo extravía obxectos necesarios para as
súas tarefas ou actividades. Por exemplo: perde os seus materiais escolares -lapis,
libros, carteiras, documentos-, ferramentas, chaves, lentes, teléfonos
móbiles...
•• É habitual que se distraia por estímulos
irrelevantes. As persoas adolescentes e adultas poden distraerse cos propios pensamentos.
•• Acostuma a ser descoidado nas actividades
diarias. Por exemplo: á hora de facer tarefas, de cumprir encargos, de devolver
chamadas, de pagar facturas ou de cumprir coas súas citas.
MANIFESTACIÓNS RELACIONADAS COA
HIPERACTIVIDADE-IMPULSIVIDADE
As seguintes condutas poden indicar hiperactividade ou
impulsividade:
Relacionadas coa hiperactividade:
•• A miúdo móvese, repica -cos dedos, mans e/ou
cos pés- sobre unha superficie imita o son do tambor ou retórcese no asento.
•• Acostuma a érguese do asento en situacións
nas que é impropio facelo. Por exemplo: érguese do seu sitio na aula ou noutras situacións que requiren permanecer
no sitio.
•• Adoita correr ou saltar excesivamente en
situacións nas que é impropio facelo. 21
•• Normalmente ten dificultades para xogar ou
para dedicarse a actividades de ocio tranquilamente.
•• Acostuma a estar en movemento, sen acougo.
Por exemplo:
é incapaz ou sente gran incomodidade para estar sen
moverse durante un tempo longo, como na silla da aula,
nunha sesión de teatro,...e mesmo pode dar a sensación de que sente desacougo e
que lle custa estar como as demais persoas.
•• A miúdo fala en exceso.
Relacionadas coa impulsividade:
•• Acostuma a precipitar respostas antes de que
rematen as preguntas. Por exemplo: remata as frases dos demais, ou non pode
esperar a súa quenda nunha conversa.
•• A miúdo ten dificultades para esperar a súa
vez. Por exemplo: ten dificultades para esperar nunha fila.
•• Acostuma a interromper as demais persoas. Por
exemplo: interrompe as conversas, os xogos ou as actividades, colle e emprega
as cousas das demais persoas sen permiso, métese no que outras ou outros están
a facer ou quítalles o seu posto.
En xeral, as nenas e os nenos con TDAH, dende o punto de
vista socioemocional, caracterízanse
polo seguinte:
•• Teñen problemas para facer amizades na
escola, e para conservalas.
•• Son rexeitados, ou ben ignorados, polos seus
compañeiros e compañeiras.
•• Prestan pouca atención aos desexos e aos
sentimentos das demais persoas.
•• Frústranse facilmente.
•• Teñen dificultade para comprender as
relacións sociais, e “meten a pata” frecuentemente.
23
•• Cambian de estado de ánimo con moita
frecuencia, e desmoralízanse
facilmente.
•• Cústalles respectar as regras dos xogos.
•• Testaneán e enfádanse con moita frecuencia.
•• Presentan unha baixa autoestima, inseguridade
e dependencia excesiva das persoas adultas.
•• Presentan estados emocionais extremos e pouco
axustados á realidade.
•• Responden moito mellor aos incentivos de
carácter inmediato.
•• Teñen dificultades para calmarse e
autocontrolarse, unha vez que se alteran por algo.
•• Acostuman a estaren implicados en problemas
(discusións, pelexas) nos recreos, no comedor, no transporte.
•• Amosan desinterese e pouca motivación polo
logro escolar.
•• Viven no presente e ignoran as consecuencias
futuras.
Manifestacións na vida escolar
•• Parece que non oe cando se lle fala.
•• Parece moi nerviosa ou nervioso.
•• Fala demasiado.
•• Interrompe a outras persoas.
•• É moi impaciente.
•• Ten problemas cos iguais
•• Xera discusións entre a nai e o pai.
•• Fai comentarios non axeitados á situación.26
•• Non espera a súa quenda.
•• Responde sen esperar a que as demais persoas
rematen de facer a pregunta, mesmo aínda que non vaia dirixida a el ou a ela.
•• Distráese facilmente.
•• Cambia rapidamente dunha actividade a outra.
•• Sempre está en movemento (móvese de diante
para atrás,
move as mans, as pernas), aínda que estea sentado move os
pés ou xoga co que teña cerca (unha culler, un vaso,...),
etc.
•• Ten dificultade para terminar as tarefas
•• Dificulates para
coller todo o material necesario que
precisa para executar unha tarefa
(esquece o lapis ou a goma, ou o libro,...)
•• Perde material escolar e pezas de roupa con
demasiada frecuencia.
•• Desmonta os bolígrafos e outros instrumentos de
traballo.
•• Non sabe por onde empezar as tarefas, nin que
é o máis importante do que debe facer.
•• Non sabe organizar nin o tempo nin o
traballo.
•• Comete moitos erros por falta de atención.
•• Non lles presta atención aos detalles.
Manifestacións Nos xogos:
•• Corre ou trepa de xeito inadecuado.
•• Non dá xogado en silencio.27
•• Non é quen de estar sentada ou sentado.
•• Ten dificultade para esperar a súa quenda.
•• Ten dificultade para seguir as instrucións e
as regras dos xogos.
•• “Soña esperta ou esperto”, fantasía
demasiado.
•• Está moi inquieta ou inquieto e retorcese
constantemente.
•• Fala sen parar e interrompe outras persoas.
•• Anda sempre correndo.
•• Toca todo o que ve, xoga con todo.
•• Ten dificultade para controlar as súas
emocións.
•• A miúdo interrompe ou métese nos asuntos
doutras persoas.
•• Ten comportamentos de risco.
No ámbito escolar, o profesorado pode observar a
existencia das seguintes manifestacións:
•• Cústalle comezar o traballo. Non comeza por
si só ou soa.
•• Amosa desorde e desorganización e non
completa os traballos.
•• Usa o mínimo esforzo nos seus traballos e
tarefas.
•• Ten aparencia de ser unha persoa preguiceira,
mesmo pouco motivada.
•• Parece non escoitar cando se lle fala. Segue
con dificultade unha conversa.8
•• Presenta os traballos sucios, rachados ou
deteriorados.
•• Esquece entregar os traballos, aínda que os
teña feitos.
•• Presta moita máis atención nas áreas ou
materias que lle gustan.
•• Ten dificultade para atender e seguir as
normas dun xogo.
•• Cambia constantemente de postura na súa
cadeira, nas rodas de xogo, etc.
•• Morde, chupa e xoga co material (lapis, goma,
bolígrafo).
•• Move constantemente as pernas, os brazos e os
dedos, sen erguerse do asento.
•• Cáenlle as cousas ao chan con excesiva
frecuencia, rompe materiais, etc.
•• É das persoas que adoita ter pequenos
accidentes no recreo e nos xogos.
•• Contesta sen pensar.
•• Non ve o perigo en ningures.
•• Non controla a expresión dos seus
sentimentos.
•• Os castigos producen pouco efecto no seu
comportamento e as recompensas a longo prazo tampouco funcionan.
•• O tempo é o seu inimigo e non inicia as
tarefas ata o último momento.
•• Ten dificultade para controlar o seu
comportamento.
•• Cústalle poñerse no lugar da outra persoa.
•• Desmoralízase enseguida.
•• Frecuentemente parece unha persoa testana.
•• Carece de empatía, o que orixina moitos
rexeitamentos.
•• Ten moi baixa autoestima, inseguridade e
dependencia das persoas adultas.
•• Ten dificultades para dicir o que quere
dicir, explícase mal.
•• Cando ten que explicar algo non atopa as
palabras e ten dificultades para explicar as súas ideas de maneira rápida e
precisa.
•• Esquécese de darlles a volta ás follas dos
exames.
•• Cando unha pregunta ten varias partes,
contesta a primeira e esquece as seguintes.
Os aspectos máis relevantes a ter en
conta para unha detección precoz serían:
-non pode estar sentado/hiperactivp
-falta de atención/non escoita
-actos impulsivos
-problemas de comportamento
-baixo rendemento escolar
Orientacións xerais para a prevención e a intervención
psicoeducativa
Todo programa de intervención debe estar baseado nas potencialidades e nas
necesidades educativas , no principio de inclusividade e no desenvolvemento da intervención dun
xeito multicontextual.
As orientacións agrúpanse enn tres bloques:
1.- Prevención e intervención na organización do centro educativo
-Escolarizar o alumnado con TDAH nas aulas ordinarias, desenvolvendo as
medidas de atención á diversidade adaptadas
ás súas necesidades.
-Sensibilizar o profesorado coas medidas de atención á diversidade para alumnado con TDAH,
incluíndoas nos documentos do centro:
Plan xeral de atención á diversidade
e Plan de convivencia do centro educativo.
-Informar e formar o profesorado, de xeito que coñeza as características do TDAH e as estratexias para
realizar os axustes necesarios e que
entenda que este alumnado ten un trastorno
do neurodesenvolvemento e non confundilo con alumnado mal educado pola familia.
-Establecer canles de coordinación entre todo o profesorado que lle imparte
clase ao alumnado con TDAH, para unificar as pautas metodolóxicas, os sistemas
de avaliación e as técnicas de control
da conduta.
-Incentivar a elección da titoría con alumnado con TDAH por parte do profesorado con experiencia e
formación específica.
-Sistematizar o intercambio de información nos cambios de curso e de etapa educativa ou de centro do
alumnado con TDAH, para asegurar a
continuidade do proceso formativo.
-Garantir a coordinación entre a familia, o profesorado, os servizos de orientación e, a través da
familia, os servizos sanitarios e/ou sociais e as entidades sen ánimo de lucro
relacionadas co TDAH.
2.-. Prevención e intervención dentro da aula
Entre as pautas e as estratexias que deben estar presentes na contorna da
aula destacan:
Tipo de aula
O alumnado con TDAH debe estar nunha aula con bo clima de traballo e, a ser
posible, na que non coincida con alumnado
con problemáticas semellantes.
Perfil do profesorado.
Funciona ben o profesorado que harmoniza
as normas claras e coherentes coa empatía e co
reforzo positivo. Os estilos permisivo ou autoritario son negativos nestes
casos
Técnicas de modificación de conduta.
Utilízanse para favorecer o cambio de comportamento a través dunha serie de estratexias. Con elas preténdese reducir ou
eliminar as condutas problemáticas e
fortalecer as condutas adecuadas.
1-Técnicas para incrementar a conduta desexada como o reforzo positivo e a
economía de fichas.
2-Técnicas para reducir as condutas non desexadas como retirar a atención
diante dunha conduta inadecuada, reforzar
condutas alternativas, privalo de obter reforzamento etc.
3-Outras técnicas para a mellora cognitiva.
-Autoinstrucións.
-Solución de problemas.
-Autoobservación.
-consciencia das conductas e atribución adecuada dos éxitos e dos fracasos.
- Habilidades sociais.
4-Estratexias de intervención nas dificultades específicas da aprendizaxe.:
-percepción visual
-percepción auditiva
-lóxica-matemática
-razonamento con figuras
-secuencias manipulativas
-comprensión oral
-tratamento da lectura, da comprensión
escrita, da expresión escrita, da numeración, do cálculo e da resolución de problemas matemáticos.
Resulta recomendable establece un REXISTRO DE CONDUCTAS DISRUPTIVAS identificando os tempos que duran, intensidade, motivos, cusas que provocaron a conducta disruptiva, espazos onde se produciu, pesonas que interviron.
Orientacións para as familias
É un deber que ten o profesorado do centro e o xefe do Dto. Orientación
proporcionar ás familias estratexias para manexar as actuacións e as condutas das nenas e dos nenos
con TDAH. Algunha das estratexias serían:
-Unificación de criterios entre as persoas adultas da familia
-repartir e compartir as tarefas e as responsabilidades da crianza e das
consecuencias do TDAH das rapazas e dos rapaces.
É moi importante que as persoas adultas que conviven na casa teñan o mesmo
criterio á hora de educar e que sexan
modelo de conduta reflexiva. É dicir, hai que actuar sempre do mesmo xeito, para non confundir a
nena ou o neno e a nai e o pai manterán
a mesma liña de actuación
-Coordinación da familia cos servizos educativos e sanitarios e tamén cos
Servizos externos)
A familia debe apoiar os distintos profesionais (profesorado, persoal
orientador, persoal médico etc.) cos que se relacionan as nenas e os nenos con TDAH e
debe haber unidade nela mesma, que é
fundamental para trasladar unha mensaxe
común nos sistemas familiar, escolar e sanitario.
A nai, o pai ou as persoas titoras legais ou gardadoras teñen que integrar a información que reciben dos
distintos profesionais e actuar como canle de comunicación entre eles, para favorecer a evolución integral das
rapazas e dos rapaces.
•Normas de
convivencia familiar
. Poñer normas e límites para a
totalidade da familia é o primeiro paso para desenvolver unha disciplina
positiva. Estas deben ser poucas, claras
e ben definidas. Así mesmo, deben expresarse como afirmación (“Recolle os
xoguetes do teu cuarto!”), máis que como
petición ou favor (“Queres recoller os xoguetes do teu cuarto?”). Non son eficaces os reproches e
as discusións
permanentes. Tamén é importante establecer as consecuencias das condutas
positivas e negativas e ser coherente na súa aplicación. As nenas e os nenos con TDAH necesitan
máis supervisión para poder organizarse
e manexar o tempo. As rutinas e un horario estable axudaralles a afrontar as súas responsabilidades.
•Consecuencias positivas e/ou negativas das condutas. Tanto as
consecuencias que se derivan dunha conduta positiva coma dunha negativa deben
ser proporcionadas e inmediatas á conduta, para que sexan efectivas.
Utilizaranse, preferentemente, os reforzos positivos (por exemplo: felicitar
inmediatamente despois de que a nena ou o neno faga algo bo, e sorprendelo, tan frecuentemente
como sexa posible, xa sexa cun sorriso ou cunha loanza). Modificarase, o antes
posible, calquera conduta negativa. Explicaráselle,
con claridade, o que fixo mal e suxeriráselle que propoña que outras cousas boas podería facer.
•Realización de tarefas na casa
. Se é o caso, e se procede, as
familias poden axudar a que a nena ou o neno faga as tarefas escolares na casa, para o que han de
ter en conta as pautas ou estratexias
que lle proporcione o profesorado.
Desenvolvemento emocional. Autoestima
. A posible sensación de fracaso das nenas e dos nenos con TDAH leva a que se resinta a súa autoestima, polo que
necesitan axuda para entender as súas
emocións e controlalas. Hai que coi
-
dar a linguaxe, cambiar o “es” por “estás”, criticar o que é a
conduta e non a nena ou o neno, darlle mensaxes positivas
e dicirlle o que se espera del ou dela, valorar o seu esforzo
e non só o resultado, establecer normas e límites, darlle res-
ponsabilidades, utilizar máis os premios ca os castigos, ins
-
cribila ou inscribilo en actividades nas que destaque, invitar
as súas compañeiras e compañeiros á casa etc.
•
•
Estratexias de
modificación de conduta
. A nai, o pai ou as persoas titoras
legais ou gardadoras do alumnado deben ser modelo de conduta reflexiva. As rapazas e os
rapaces aprenden máis por observación ca polo que se lles di ou polo que oen. Así, para favorecer que as condutas
conflitivas sexan cambiadas por outras máis axustadas poden utilizarse as
seguintes estratexias, con fin de garantir o control e a seguridade das rapazas
e dos rapaces:
• Retirar a atención
. Ignorar as condutas inadecuadas favorecerá a súa desaparición.
• Saír da situación
. Pódese optar por saír da situación dicíndolle que “cando estea tranquila
ou
tranquilo pode buscarnos para falar”.
• Tempo fóra
. Cando un rapaz ou unha rapaza entra en crise e berra, chora, arremete contra o
irmán, insulta a nai ou o pai ou lanza obxectos, hai que
retirala ou retiralo da situación onde está, manda lo ou mandala para un
espazo neutro e controlar a súa seguridade, pero sen lle falar. O máis
importante é que, unha vez rematada a crise, non consiga nada do que quería
cando empezou o enfado.
• Reforzar as condutas alternativas ou positivas
. As estratexias de extinción da conduta problemática deben ir acompañadas
do reforzo da conduta positiva alternativa, para consolidar a mellora do
comportamento.
•Adquirir estratexias de comunicación e diálogo.
Deben desenvolverse formas de comunicación e diálogo que melloren as
relacións familiares, tanto da nena ou do neno con TDAH, coma do resto dos membros da familia.
Áreas nas que pode destacar e, ao mesmo tempo, aprender as normas, controlar a impulsividade
e mellorar a socialización.
• Favorecer a súa relación con amigas e amigos e con compañeiras e
compañeiros.
Resulta moi útil para o alumnado con
TDAH ensaiar e exercitar na casa condutas de:
• Compartir cousas, respectar a quenda, pedir xoguetes.
• Permitirlle o acceso a xoguetes, cromos, películas, libros de aventuras,
etc. que espertan interese entre as súas
compañeiras e compañeiros, para fa-
cilitar a súa integración e participación.
• Invitar a outras nenas e nenos ao seu aniversario, cun plan de xogo preestablecido.
• Supervisar o comportamento mentres xoga.
Algúns Criterios diagnósticos para o TDAH segundo a
CIE-10:
Déficit de atención
1. Frecuente incapacidade para reparar nos detalles, xunto
a erros, por descoido, nos labores escolares e noutras actividades.
2. Frecuente incapacidade para manter a atención nas
tarefas ou no xogo.
3. A miúdo aparenta non escoitar o que se lle di.
4. Imposibilidade persistente para cumprir as tarefas escolares
asignadas ou outras misións.
5. Diminución da capacidade para organizar tarefas e
actividades.
6. A miúdo evita ou séntese marcadamente incómodo ante
tarefas coma os deberes escolares, que requiren un esforzo mental mantido.
7. A miúdo perde obxectos necesarios para unhas tarefas
ou actividades, como material escolar, libros,
etc.
8. Distráese facilmente ante estímulos externos.
9. Con frecuencia é esquecedizo no curso das actividades diarias.
Hiperactividade
1. Con frecuencia mostra inquietude con movementos de
mans ou de pés ou removéndose no seu asento.
2. Abandona o asento na aula ou noutras situacións nas
que se espera que permaneza sentado.
3. A miúdo corrica ou trepa en exceso en situacións non
apropiadas.
4. Resulta inadecuadamente ruidoso no xogo ou ten
dificultades para entreterse tranquilamente en actividades lúdicas.
5. Exhibe, de maneira persistente, un patrón de
actividade excesiva que non é modificable substancialmente polos requirimentos
do medio social.
Impulsividade
1. Adoita facer exclamacións ou responde antes de que se
lle fagan as preguntas completas.
2. A miúdo é incapaz de gardar quenda nas colas ou noutras
situacións en grupo.80
3. A miúdo interrompe ou entremétese nos asuntos doutros.
4. Con frecuencia fala en exceso e non é quen de se conter
ante as situacións sociais.
• O inicio do trastorno non é posterior aos sete anos.
• Os criterios deben cumprirse en máis dunha situación.
• Os síntomas de hiperactividade, déficit de atención e
impulsividade ocasionan malestar clinicamente significativo ou unha alteración
no rendemento social, académico ou laboral.
• Non cumpre os criterios para trastorno xeneralizado do
desenvolvemento, episodio depresivo ou trastorno de ansiedade.
Intervencións realizadas neste período (psicopedagóxicas,
curriculares,
organizativas, familiares, etc.) Informarase, segundo proceda, das
intervencións:
• Psicopedagóxica: programas de
prevención/intervención,
técnicas de modificación de conduta,
formación en habilidades sociais, educación emocional,
etc.
• Curricular: reforzos educativos, adaptación curricular, metodoloxía,
avaliación, materiais, etc.
• Organizativa: apoios dentro/fóra da aula, desdobramentos, agrupamentos
flexibles, localización na aula, titoría entre iguais, información/asesoramento
ao profesorado, unificación de criterios, aula de convivencia inclusiva e
atención educativa, etc.
• Familiar: achega de pautas/criterios, entrevistas periódicas,
asesoramento, axenda escolar, etc.