Información
básica
Se trata de alumnos que se caracterizan a lo largo de su escolaridad por aprender de una forma más creativa, a mayor ritmo y profundidad y más temas que los compañeros de su misma edad. Sobre todo si los temas son de interés y encuentran en el profesorado el estímulo y la guía adecuados.
Se trata de alumnos que se caracterizan a lo largo de su escolaridad por aprender de una forma más creativa, a mayor ritmo y profundidad y más temas que los compañeros de su misma edad. Sobre todo si los temas son de interés y encuentran en el profesorado el estímulo y la guía adecuados.
Esta precocidad para el aprendizaje no
se da necesariamente en su desarrollo físico, social y emocional, sobre
todo en las etapas de Infantil y Primaria. De ahí que estos alumnos
requieran de un tratamiento educativo diferenciado que
aproveche las excelentes potencialidades individuales que presentan a la
vez que cuide el riesgo de la inadecuada socialización.
Cualquier alumno de aprendizaje precoz
no tiene por qué ser necesariamente considerado como “de altas
capacidades”, al igual que ocurre con aquellos alumnos que presentan
talentos específicos (matemático, verbal, creativo..).
As persoas con altas capacidades non conforman un
grupo homoxéneo. A excepcionalidade é un sinal de identidade pero tamén existen
peculiaridades que as distinguen.
Teremos que diferenciar entre:
·
persoas talentosas: mostran habilidades excepcionais en áreas moi
concretas, teñen competencia específica
·
persoas precoces: destacan en aprendizaxes temperás e teñen competencia
específica prematura
·
prodixios: consiguen productos inimaxinables e destacados para a súa idade
Os tres elementos
que conforman a sobredotación son:
-habilidade intelectual: capacidade intelectual xeral e específica
-creatividade
-Perseveranza
La primera condición para identificar a un alumno con altas capacidades es la observación seria y continua por parte del docente.
El segundo paso será el análisis de las producciones de los alumnos/as: composiciones orales, escritas, artísticas, creación de instrumentos con componente científico...
Este análisis nos permitirá recoger información sobre la creatividad, originalidad y perseverancia en la tarea del los alumnos.
Además, nos facilitará la identificación del alumnado con altas capacidades y la recogida de información desde los diferentes ámbitos:
- Información escolar: calificaciones escolares, información escrita y oral de profesores anteriores, pruebas elaboradas en el propio centro...
- Información familiar: sobre sus conductas, gustos e intereses. Algunas estrategias: entrevista con los padres (intereses, gustos, ocio), cuestionarios...
- Información social: sobre liderazgo y socialización. Posibles estrategias: cuestionarios para los alumnos/as, (emulación de sociograma), preguntas abiertas...
- Información personal (autoinformes). A través de ellos se pueden incorporar datos sobre intereses, aspiraciones o aficiones mediante estrategias como entrevistas, informaciones espontáneas o autovaloraciones.
Por otro lado, la aplicación de pruebas
psicométricas; específicamente dirigidas a obtener información sobre
aspectos intelectuales, aptitudinales o de personalidad; estará siempre a
cargo de profesionales especializados.
Para unha diagnose
obxectiva deberemos botar man de instrumentos e técnicas de recollida
de información como:
-escalas de observación
-probas estandarizadas psicométricas: test de
intelixencia xeral, de creatividade e de aptitudes específicas
-avaliación polo xefe-xefa Dto. Orientación e EOE da
provincia
-entrevistas co profesorado e familia
Para máis información:
http://descargas.pntic.mec.es/cedec/atencion_diver/contenidos/altascapacidadesintelectuales/index.html
REFERENCIAS
LEXISLATIVAS
Título
II, Capítulo I LOE 2/2006
LOMCE
8/2013
É CONSIDERADO ALUMNADO CON NECESIDADES
ESPECÍFICAS DE APOIO EDUCATIVO os alumnos e alumnas que requiran unha atención educativa
diferente á ordinaria. A tipoloxía é:
·
necesidades
educativas especiais,
·
dificultades
específicas de aprendizaxe,
·
altas
capacidades intelectuais
·
incorporación tardía ao sistema educativo ou por
condicións persoais ou de historia escolar
Alumnado con altas capacidades
intelectuais
Artigo 76. Ámbito.
Corresponde a las
Administraciones educativas adoptar las medidas necesarias para
identificar
al alumnado con altas capacidades intelectuales y valorar de forma temprana sus
necesidades. Asimismo, les corresponde adoptar planes de actuación, así como
programas de enriquecimiento
curricular adecuados a dichas necesidades, que permitan al alumnado desarrollar
al máximo sus capacidades.
Artigo 77. Escolarización.
O Goberno, logo de consulta
ás comunidades autónomas, establecerá as normas para flexibilizar a duración de
cada unha das etapas do sistema educativo para os alumnos con altas capacidades
intelectuais, con independencia da súa idade.
Medidas de
atención á diversidade
As medidas máis relevantes para a tender ás
necesidades específicas de apoio educativo son:
-MEDIDAS DE ENRIQUECEMENTO: individualización da
ensinanza dentro do grupo clase con programas específicos axustados ás
características do alumnado a través de Adaptación Curricular de ampliación ou
enriquecemento vertical (máis contidos para aprender en 1 ou varias áreas).
Tamén enriquecemento horizontal a través da profundación e interconeción entre
os contidos que se aprenden.
-AGRUPAMENTOS de varios alumnos, alumnas con
sobredotación
-TRABALLO POR PROXECTOS onde a través da
interdisciplinariedade e globalidade se responde á necesidade de avance persoal
-MEDIDAS DE ACELERACIÓN: anticipando o inicio da
sdiferentes etapas educativas ou ben reducindo a duración da escolarización
obrigatoria. Para tomar esta medida hai que ter en conta o grao de
desenvolvemento emocional e social.
Recomendación
xerais para o profesorado e familias:
·
nunca transmitirlle presión
·
nunca transmitirlle un excesivo nivel de esixencia
·
ofrecer estímulos variados en relación aos seus intereses, capacidades
·
non descoidar o desenvolvemento emocional, afectivo, social
·
vixiar actitudes prepotentes e de superioridadecara cara ás outras persoas e
iguais
·
vixiar que faga comparacións negativas dos demais
·
favorecer que acepte a inferioridade dos demáis
·
estar pendiente das
críticas aos demáis
·
mitigar a autocrítica ou
excesivo perfeccionismo
FONTES DOCUMENTAIS:
ACCORINTI, S. (2000): Lis. U relato de Filosofía para
Niños. Buenos Aires. Manantial.
ACCORINTI, S. (2000): Trabajando en el aula. La
práctica de la Filosofía para Niños. Buenos Aires. Manantial.
ALCALA, M e Colabs.(2004): Matemáticas re-creativas. Barcelona.
GRAÖ
AMAYA MAYAS, J.C. : Cuentos para aprender y hacer. Málaga.
Aljibe
ARIAS, A (2009): O traballo por proxectos. Xunta de Galicia
ASOCIACIÓN
DE MESTRS ROSA SENSAT-REGGIO CHILDREN (2006). Colección: la escuela que
no se da. 6 Vol. Octaedro. Barcelona
BATAILLARD, S. (2011): Taller de mandalas
para desarrollar la creatividad en los niños. Madrid. Guy Trédaniel Ediciones
BATAILLARD, S. (2011): Taller de mandalas
para el reencuentro con las hadas. Madrid.
Guy Trédaniel Ediciones
BLANCO, D. (2007): Las sumas que vinieron del espacio (5-6 anos). Madrid.
Nivola.
GOMEZ,
B & CARRASCOSA, L (2008): Aprendo a
pensar en primaria (3-6 anos). Madrid. CCS
CARRION
MARTINEZ, J. & CARRETERO PARRA, M. (1998).: Programa para el desarrollo del pensamiento creativo, PRO-CREA I. Valencia.
Promolibro
COMUNIDAD DE MADRID e outros (2000). Programa de
Enriquecimiento Extracurricular: DE TODO UN POCO, nº. 2 e 3. Madrid.
DEUCHARS, M. (2011): Arte,
crea tu libro. Barcelona. Coco Books
FEUERSTEIN,
R.: Programa de enriquecimiento
instrumental (PEI). Madrid. S. Pio X.
FIGUEROLA, M & ALONSO, J.R. (2002).: Jugar con
números. Madrid. Espasa
GADET, M. & PRIETO, A.(2006): Diviertete reciclando. Taller creativo con
materiales de desecho. Madrid. CCS
GADNER, H.& FELDMAN, D.H. &
KRECHEVSKY, M (2001): Proyecto Spectrum. Tomos 1,2,3. Morata.
GARNET, S. (2009): Como
usar el cerebro en el aula. Madrid . Narcea
GOMEZ, R. (2003).: La selva de los números. Madrid.
Alfaguara
LA GALERA. (2008): Vitaminas para el cerebro 1,2,3.
Barcelona. La Galera
LEON,
C. (2011): Estimulación de las funciones
cognitivas. Granada. GEU
MOSCOVICH, I (2007): El
gran libro de juegos para la mente. Buenos Aires. Troquel
ORTEGA, R. (2008):El fantasma que odiaba las matemáticas (6 anos). Madrid. Nivola
PEREZ SANCHEZ, L. & GUTIERREZ
GONZALEZ, P. (1998): Programa Flash. Madrid. CEPE
SCAVO, M. (2010): Aulas muy creativas. Madrid. Narcea
SATIRO, A. (2004): Jugar a pensar con cuentos de 3-4 años. (Proxecto NORIA). Barcelona. Octaedro
SATIRO, A. (2004): Jugar
a pensar con niños 4-5 años. (Proxecto
NORIA).
Barcelona. Octaedro
SATIRO, A. (2004): Jugar a pensar con niños 5-6 años. (Proxecto NORIA). Barcelona. Octaedro
SÁTIRO,
A. (2004): La mariquita Juanita (Proxecto NORIA). Octaedro.
Barcelona
SEGARRA, L (2001): Problemates.
Colección de problemas matemáticos para todas las edades. Barcelona. GRAÓ
VALLES
ARANDIGA, A.: Programa de desarrollo de
la inteligencia, I . Valencia. Promolibro
VARIOS. Proyecto de activación de la inteligencia.
Tomos I e II. Madrid. S.M.
VARIOS:
Aprendo a pensar desarrollando mi intelegencia. (APDI). Madrid. ICCE
VARIOS:
Pensamiento creativo. (PROGRESINT,
6). Madrid. CEPE
REGADERA,
A. & SÁNCHEZ, J. (2004): Cuadernos
de entrenamiento cognitivo-creativo. Colección: talentos en acción. Val
DIRECCIONES WEB
ORGANISMOS
8
http://www.cprcalahorra.org
8
http://www.unicef.es
EDITORIALES
8
http://www.edebedigital.com/recursos/proyecto/proyecto-inf.htm
8
http://www.anaya.es/home.html
8
http://www.vueltaalcole.com
8
http://www.everesteduca.com
8
http://www.santillana.es/recursos.html#
8
http://www.oup.com/es/educacion/catalogo/infantil
8
http://www.vicensvives.es/INDEX/home.html
8
http://www.vicensvives.es/DIDACLIC/didac1.html
8
http://www.editorialcasals.com
8
http://www.editorialteide.es
8
http://www.ecir.com/listado.php?seccion=11205&subseccion=11213
8
http://www.experienciasescolares.com/?page_id=5
8
http://www.guia-editores.org/todas.htm
PÁGINAS CON RECURSOS VARIADOS
8
http://roble.pntic.mec.es/arum0010
8
http://www.pntic.es
8 http://www.cnice.mec.es
8
http://recursosinfantil.galeon.com
8
http://www.proyectogrimm.org
8
http://www.surlink.com.ar/nivelinicial
8
http://www.xtec.es/%7eragusti
8
http://www.aulainfantil.com
8
http://www.pequenet.com
8
http://w3.cnice.mec.es/eos/materialeseducativos/mem2001/raton/idex.html
8
http://www.primeraescuela.com
8
http://www.concejoeducativo.org/article.php?id_article=85
8
http://www.fisher-price.com/usp/playstages/default.asp
8
http://www.tuseducativos.com/index.php?cat=14
8
http://directorio-enlaces.nociondigital.com/tematica-infantil/
8
http://books.google.com/books?hl=es&lr=&id=jbbQM4M8yTgC&oi=fnd&pg=PA4&dq=periodo+critico+en+educacion+autor:%C3%81-marchesi&ots=Trsp5MfuKA&sig=IyYj1Q5JEUuSQbfHJ6AmIP5rKvc#PPA21,M1
8
http://www.educared.edu.pe/especial/orienmaes8.shtml
8
http://www.lapandilladeleo.com
8
http://www.fornies.net/interpeques/index.htm
8
http://www.menudospeques.com
8
http://www.sennid.com