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miércoles, 6 de mayo de 2015

ESTRATEXIAS PARA AS ALTAS CAPACIDADES INTELECTUAIS




Información básica
Se trata de alumnos que se caracterizan a lo largo de su escolaridad por aprender de una forma más creativa, a mayor ritmo y profundidad y más temas que los compañeros de su misma edad. Sobre todo si los temas son de interés y encuentran en el profesorado el estímulo y la guía adecuados.
Esta precocidad para el aprendizaje no se da necesariamente en su desarrollo físico, social y emocional, sobre todo en las etapas de Infantil y Primaria. De ahí que estos alumnos requieran de un tratamiento educativo diferenciado que aproveche las excelentes potencialidades individuales que presentan a la vez que cuide el riesgo de la inadecuada socialización.
Cualquier alumno de aprendizaje precoz no tiene por qué ser necesariamente considerado como “de altas capacidades”, al igual que ocurre con aquellos alumnos que presentan talentos específicos (matemático, verbal, creativo..).
As persoas con altas capacidades non conforman un grupo homoxéneo. A excepcionalidade é un sinal de identidade pero tamén existen peculiaridades que as distinguen.
Teremos que diferenciar entre:
·         persoas talentosas: mostran habilidades excepcionais en áreas moi concretas, teñen competencia específica
·         persoas precoces: destacan en aprendizaxes temperás e teñen competencia específica prematura
·         prodixios: consiguen productos inimaxinables e destacados para a súa idade
Os tres elementos que conforman a sobredotación son:
-habilidade intelectual: capacidade intelectual xeral e específica
-creatividade
-Perseveranza

La primera condición para identificar a un alumno con altas capacidades es la observación seria y continua por parte del docente.
El segundo paso será el análisis de las producciones de los alumnos/ascomposiciones orales, escritas, artísticas, creación de instrumentos con componente científico...
Este análisis nos permitirá recoger información sobre la creatividad, originalidad y perseverancia en la tarea del los alumnos.
Además, nos facilitará la identificación del alumnado con altas capacidades y la recogida de información desde los diferentes ámbitos:
  • Información escolar: calificaciones escolares, información escrita y oral de profesores anteriores, pruebas elaboradas en el propio centro...
  • Información familiar: sobre sus conductas, gustos e intereses. Algunas estrategias: entrevista con los padres (intereses, gustos, ocio), cuestionarios...
  • Información social: sobre liderazgo y socialización. Posibles estrategias: cuestionarios para los alumnos/as, (emulación de sociograma), preguntas abiertas...
  • Información personal (autoinformes). A través de ellos se pueden incorporar datos sobre intereses, aspiraciones o aficiones mediante estrategias como  entrevistas, informaciones espontáneas o autovaloraciones.
Por otro lado, la aplicación de pruebas psicométricas; específicamente dirigidas a obtener información sobre aspectos intelectuales, aptitudinales o de personalidad; estará siempre a cargo de profesionales especializados.
Para unha diagnose obxectiva deberemos botar man de instrumentos e técnicas de recollida de información como:
-escalas de observación
-probas estandarizadas psicométricas: test de intelixencia xeral, de creatividade e de aptitudes específicas
-avaliación polo xefe-xefa Dto. Orientación e EOE da provincia
-entrevistas co profesorado e familia

 Para máis información:
http://descargas.pntic.mec.es/cedec/atencion_diver/contenidos/altascapacidadesintelectuales/index.html

REFERENCIAS LEXISLATIVAS
Título II, Capítulo I LOE 2/2006
LOMCE 8/2013

É CONSIDERADO ALUMNADO CON NECESIDADES ESPECÍFICAS DE APOIO EDUCATIVO os alumnos e alumnas que requiran unha atención educativa diferente á ordinaria. A tipoloxía é:
·         necesidades educativas especiais,
·         dificultades específicas de aprendizaxe,
·         altas capacidades intelectuais
·          incorporación tardía ao sistema educativo ou por condicións persoais ou de historia escolar
Alumnado con altas capacidades intelectuais
Artigo 76. Ámbito.

Corresponde a las Administraciones educativas adoptar las medidas necesarias para
identificar al alumnado con altas capacidades intelectuales y valorar de forma temprana sus necesidades. Asimismo, les corresponde adoptar planes de actuación, así como programas de enriquecimiento curricular adecuados a dichas necesidades, que permitan al alumnado desarrollar al máximo sus capacidades.

Artigo 77. Escolarización.
O Goberno, logo de consulta ás comunidades autónomas, establecerá as normas para flexibilizar a duración de cada unha das etapas do sistema educativo para os alumnos con altas capacidades intelectuais, con independencia da súa idade.
Medidas de atención á diversidade
As medidas máis relevantes para a tender ás necesidades específicas de apoio educativo son:
-MEDIDAS DE ENRIQUECEMENTO: individualización da ensinanza dentro do grupo clase con programas específicos axustados ás características do alumnado a través de Adaptación Curricular de ampliación ou enriquecemento vertical (máis contidos para aprender en 1 ou varias áreas). Tamén enriquecemento horizontal a través da profundación e interconeción entre os contidos que se aprenden.
-AGRUPAMENTOS de varios alumnos, alumnas con sobredotación
-TRABALLO POR PROXECTOS onde a través da interdisciplinariedade e globalidade se responde á necesidade de avance persoal
-MEDIDAS DE ACELERACIÓN: anticipando o inicio da sdiferentes etapas educativas ou ben reducindo a duración da escolarización obrigatoria. Para tomar esta medida hai que ter en conta o grao de desenvolvemento emocional e social.
Recomendación xerais para o profesorado e familias:
·         nunca transmitirlle presión
·         nunca transmitirlle un excesivo nivel de esixencia
·         ofrecer estímulos variados en relación aos seus intereses, capacidades
·         non descoidar o desenvolvemento emocional, afectivo, social
·         vixiar actitudes prepotentes e de superioridadecara cara ás outras persoas e iguais
·         vixiar que faga comparacións negativas dos demais
·         favorecer que acepte a inferioridade dos demáis
·         estar pendiente das críticas aos demáis
·         mitigar a autocrítica ou excesivo perfeccionismo

 FONTES DOCUMENTAIS:

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ACCORINTI,  S. (2000): Trabajando en el aula. La práctica de la Filosofía para Niños. Buenos Aires. Manantial.
ALCALA, M e Colabs.(2004): Matemáticas re-creativas. Barcelona. GRAÖ
AMAYA MAYAS, J.C. : Cuentos para aprender y hacer. Málaga. Aljibe
ARIAS, A (2009): O traballo por proxectos. Xunta de Galicia
ASOCIACIÓN DE MESTRS ROSA SENSAT-REGGIO CHILDREN (2006). Colección: la escuela que no se da. 6 Vol. Octaedro. Barcelona
BATAILLARD, S. (2011): Taller de mandalas para desarrollar la creatividad en los niños. Madrid. Guy Trédaniel Ediciones
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FEUERSTEIN, R.: Programa de enriquecimiento instrumental (PEI). Madrid. S. Pio X.
FIGUEROLA, M & ALONSO, J.R. (2002).: Jugar con números. Madrid. Espasa
GADET, M. & PRIETO, A.(2006): Diviertete reciclando. Taller creativo con materiales de desecho. Madrid. CCS
GADNER, H.& FELDMAN, D.H. & KRECHEVSKY, M (2001): Proyecto Spectrum. Tomos 1,2,3. Morata.
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HÉBRARD, R. (2009): Mándalas para aprender a concentrarse. Malinké Libros
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PEREZ SANCHEZ, L. & GUTIERREZ GONZALEZ, P. (1998): Programa Flash. Madrid. CEPE
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SATIRO, A. (2004): Jugar a pensar con niños  4-5 años. (Proxecto NORIA)Barcelona. Octaedro

SATIRO, A. (2004): Jugar a pensar con niños  5-6 años. (Proxecto NORIA)Barcelona. Octaedro


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VALLES ARANDIGA, A.: Programa de desarrollo de la inteligencia, I . Valencia. Promolibro

VARIOS. Proyecto de activación de la inteligencia. Tomos I e II. Madrid. S.M.

VARIOS: Aprendo a pensar desarrollando mi intelegencia. (APDI). Madrid. ICCE

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REGADERA, A. & SÁNCHEZ, J. (2004): Cuadernos de entrenamiento cognitivo-creativo. Colección: talentos en acción. Val

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8 http://www.educared.edu.pe/especial/orienmaes8.shtml
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