| Referencia
   | Plan
  de Benestar Emocional (Consellería de Educación) http://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/benestar_emocional_2021.pdf | 
| Outras
  aportacións sobre a temática | Publicación
  (edu.xunta.es) "Medrando Sans: de
  sentimento en sentimento, de emoción en emoción Intelixencias
  Múltiples, Gardner Intelixencia
  emocional, Goleman Alfabetización
  Emocional, C. Loureiro Educación
  Emocional y bienestar, Bisquerra | 
| Visión
  novedosa do centro educativo | Axente educativo principal como centro, como
  Comunidade Educativa | 
| Concepto
   Benestar
  Emocional | O
  benestar emocional fai referencia non solo coa experiencia subxectiva de sentirse ben, en harmonía e con
  tranquilidade senón tamén coa experiencia persoal de satisfacción por ser
  quen de afrontar dificultades e superar de xeito positivo ou adaptativo as
  contrariedades que se presentan na vida cotiá. | 
| Concepto
  OMS | Estado de ánimo no cal a persoa dase conta das súas
  propias aptitudes, pode afrontar as presións normais da vida, pode traballar
  de xeito máis produtivo e pode facer
  unha contribución á comunidade. | 
| Ámbitos
  conformadores do benestar emocional | -Resiliencia (capacidade para afrontar adversidades, construír sobre
  elas e adaptarse) -Desenvolvemento das Competencias emocionais: conciencia emocional, regulación emocional
  (emoción-cognición-comportamento), autonomía persoal (de
  características e elementos relacionados coa autoxestión persoal como a autoestima,
  actitude positiva diante
  da vida, responsabilidade, capacidade para analizar criticamente as normas sociais, capacidade para buscar axuda e recursos, así como a autoeficacia emocional, intelixencia interpersoal...), competencia emocional (capacidade para manter boas relacións con outras
  persoas. Isto implica dominar habilidades sociais, comunicación efectiva, respecto, actitudes prosociais, asertividade...), habilidades  de vida e de benestar  -O desenvolvemento da autoestima, desde o marco da educación ética | 
| Influencias
  do Benestar Emocional | -Contornas vulnerables familiares -Dinámicas disfuncionais dos adultos de
  referencia | 
| Benestar
  Emocional en tempo de catástrofe global (pandemia, covid) | -Incerteza
  na duración  -Modificacións
  de dinámicas relacionais co confinamento -Vivencia
  dos dós diferente -Apoio
  social inferior -Estrés
  acumulativo -Ameaza
  invisible | 
| Consecuencias
   Trastornos
  asociados | -Impacto
  na saúde -Maior
  vulnerabilidade ao estrés -Maior
  risco de estrés postraumático -Alteracións
  da conducta | 
| Fases
  Intervención | 1-Detección
  e acompañamento 2-Fortalecemento
  da resiliencia e da Competencia emocional 3-Consolidación 
 | 
| Fase 1: detección e acompañamiento | Obxectivo: detectar
  situacións de malestar, ansiedade, sufrimento Accións: acompañamento e
  apoio a través de REDES DE APOIO (profesorado, alumnado, familias),
  establecer ESPAZOS e TEMPOS VIRTUAIS para compartir emocións | 
| Rede
  de apoio profesorado | -Acompañamento
  entre iguais -Parellas
  de reforzo -Docencia
  compartida -Apoio
  específico do Departamento de Orientación | 
| 
 | 
 | 
| Decálogo
  de preguntas para  as persoas docentes para
  pensar e transformar | 1-Como
  nos sentimos e que aprendemos? 2-O
  clima de convivencia positiva creado previamente no centro resultou útil? 3-O
  traballo previo realizado para o desenvolvemento das competencias para
  convivir resultou de proveito? 5-As
  experiencias previas en relación ás situacións que alteran a convivencia e a
  resolución de conflictos resultaron útiles? 6-Como
  analizamos e valoramos a relación familia-escola? 7-Serviron
  como apoio e axuda a coordinación e colaboración entre os diferentes membros
  da Comunidade Educativa? 8-Serviron
  como apoio  e axuda a colaboración co
  contorno? 9-Como
  analizamos a nosa labor docente? 10-Como
  analizamos o acceso ao currículo do alumnado e a metodoloxía empregada? 11-Como
  optimizamos recursos, espazos e tempos? | 
| Debemos
  aprender a ... | -Observar -Escoitar -Esperar -Expresar
  o que sentimos -Compartir para comprender e responsabilizarnos Xa que convivir coas emocións fortalécenos e axúdanos a medrar favorecendo a autonomía e a solidariedade. | 
| Como
  nos sentimos? Que
  aprendemos? | -Conciencia
  emocional: como nos sentimos? -Regulación
  emocional: que facemos coa emoción para que sexa adaptativa? -Autonomía
  persoal: somos quen de ...? -Competencia
  social: como nos relacionamos cos demais? -Competencias
  para a vida e o benestar: como afrontamosos desafíos e as situacións
  excepcionais? -Organizando
  tempos e espazos para a escoita a toda a Comunidade Educativa (expresar
  emocións, acompañar, impulsar cooperación) -Construíndo
  Redes afectivas (profesorado, familias, alumnado) -Reorganización
  de dinámicas de traballo tendo en conta os diferentes escenarios -Establecemento
  de rutinas, espazos e tempos, estratexias para a organización do día a día
  anticipando cambios -Reforzar
  a autonomía na expresión e vivencia emocional | 
| Prevención | -Prevención
  Primaria: Comunidade Educativa e Escola Inclusiva -Prevención
  Secundaria: Alumnado en risco e Atención á Diversidade -Prevención
  Terciaria: Enfoque Sociocomunitario en caso de confinamento Responsables:
  Profesorado, titoras-es, DO-EOE, Servizos Sociosanitarios, Familias | 
| Que
  debe observar o profesorado na aula? | -Incerteza:
  reaccións demesuradas -Angustia:inquietude,
  desacougo, síntomas corporais, intraquilidade ... -Desesperanza:tristeza,
  ansiedade, insomnio ... -Enfrontamento:transgresión,
  irritabilidade, violencia ... -Perdas:achegados,
   perda traballo, perda vivenda, perdas
  colectivas ... -Nivel
  desenvolvemento curricular actual -Cohesión
  de grupo actual -Procesos
  de autoavaliación -Barreiras
  que dificultan o acceso ás aprendizaxes   | 
| Como
  acompañar? | -Calma e
  tacto -Acompañamento
  presencial -Axudar a
  comprender -Empatía -Escoita
  activa -Reforzar
  a resiliencia ... | 
| Para
  que as entrevistas coas familias? | -Interesarse
  como se atopa o alumno-a e os membros da familia -Coñecer
  as necesidades do ámbito familiar: saúde, laborais, económicas, tecnolóxicas,
  conexións, organización familiar, situacións de teletraballo,  -Coñecer o
  desenvolvemento do proceso ensino e aprendizaxe -Motivación
  e disponibilidade para o estudio -Coñecer o
  estado anímico e emocional -Fortalezas
  adquiridas na situación COVID -Dificultades
  e barreiras xurdidas -Valoración
  do que fixo o centro -Propostas
  de mellora  | 
| Propostas
  Didácticas | CONECTA RESPECTA REGULA VIVE | 
| 
 CONECTA Comunicación,
  escoita, identificación de emocións | Recursos e/ou accións: -Mochila
  de recordos -Baleirando
  petos -Detective  de emocións -Orellas
  de elefante -Superpoder -Poder da música | 
| RESPECTA Tomar
  conciencia cambios, hábitos, RRSS | Recursos e/ou accións: -Tocarnos
  por mirarnos -Bicos de
  lapis -En
  equipo máis fortes -Planeta
  perfecto -Fábula
  forum | 
| REGULA Regulación
  emocional, afrontar conflictos, tolerar ás frustracións, evitar estrés | Recursos e/ou accións: -A caixa
  de urxencias emocional -Un paseo
  relaxante -Tece
  palabras -Faltoume
  o que tiña ou non? -A cesta
  máxica -Bandeiras
  do Himalaia | 
| VIVE Fomentar
  actitudes positivas, sentimentos de gratitude, solidariedade, recoñecer o
  esforzo, xerar beneficio común | Recurso e/ou accións -Pechando
  os ollos -Adiviña
  quen -Cada
  ovella coa súa parella -Tempo
  compartido -Olimpo -Receita
  de felicidade | 
| Fase 2: Fortalecemento da Resiliciencia e
  da Competencia Emocional na Comunidade Educativa | -Formación
  para a comunidade educativa: benestar emocional, inclusión e convivencia -Colaboración -Convivencia -Valor das
  Redes -Diferentes
  escenarios lectivos | 
| Fase 3:  Consolidación | Consolidación | 
 

