Todas
as nenas e nenos teñen a necesidade de xogar e divertirse. Os xoguetes e os
libros son instrumentos que posibilitan o dereito ao xogo na infancia de nenas
e nenos.
Xogar favorece o
desenvolvemento cognitivo, afectivo-emocional, social e motriz.
Xoguetes e libros favorecen a súanecesidade de
moverse, curiosear, crear, relacionarse, expresarse, intercambiar vivencias,
accións e pensamentos. En definitiva, a súanecesidade de estar e de vivir no
mundo. Aomesmo tempo, os xogos, juguetes e contos son instrumentos que
socializan, que estimulan a comunicación, que serven para a evolución social,
individual e social, inculcan ideas, crenzas, valores sociais, expectativas,
necesidades, ofrecen modelos de actuación, ensinan a solucionar conflitos,
esbozan un mundo máxico e proporcionan unhafonte de imaxinación e
creación. Xogar con xoguetes ou ler un
libro son un medio imprescindible para promover e favorecer a educación das emocións,
dous afectos, a fantasía, a creatividade, linguaxe, articulación, as relacións,
a discriminación visual, desenvolvemento do control corporal, relación co espazo,
Todos estes elementos inflúen profundamente na
construción da personalidade e identidade das persoas nas súas primeiras etapas
de vida. Por iso, debemos ser conscientes do importante papel que desempeñan
xogos, xoguetes e contos no desenvolvemento de nenas e nenos.
QUÉ
DEBEMOS PREGUNTARNOS ANTES DE ELEXIR UN XOGUETE?
·
Que ou cales son as
capacidades que pon en actividade.
·
Que imaxes ofrece a
caixa, o envoltorio ou a publicidade do xogo.
· Cal é o motivo polo
que o noso fillo ou filla pediunos ese xogo ou xoguete: moda, procura de
aprobación do grupo, cores, anuncio rechamante...
·
Que roles ofrece
desenvolver o xogoou o xoguete.
·
Que valoración ofrece o propio xogo/xoguete dos
roles que ofrece (positiva/negativa).
·
Que representación
simbólica mediante imaxes ou sons teñen as figuras masculinas e femininas.
GUÍA
PARA O DESENVOLVEMENTO INTEGRAL DE NENAS E NENOS
Os xoguetes que elixamos, deben ser adecuados ás súas
idades e deben permitirlles o desenvolvemento das capacidades asociadas á súa idade.
Se ademáis queres estimular un aspecto concreto como o movemento, a linguaxe, a
creatividade ou a memoria, débense ter en conta que obxectivos traballa o xoguete.
A elección do xogo e o xoguete ten unha gran importancia.
Outro aspecto a ter en conta é que o xogo
compartido cos adultos e con outras nenas e nenos favorece que aprendan
a negociar, consensuar, tomar decisións e iniciativas, ceder
e compartir responsabilidades. Inventar xogos con eles e amosarlles
os nososxogos favoritos da infancia resulta imprescindible para crear vínculos
afectivos con eles.
Co xogo as nenas e nenos asimilan os valores da
familia, vivencian a autorregulación e o control da conducta, aprenden
as regras da sociedade e, en definitiva, acadan pouco a pouco o desenvolvemento
da súa vontade, a autonomía e a expresar os seus sentimentos.
É necesario tamén facer fincapé en que debemos
ensinarlles a recoller e gardar os xogos e xoguetesdespois de úsalos e
hai que colaborar con eles nestatarefa.
ALGUNS
ASPECTOS PARA TER EN CONTA NA ELECCIÓN DUN XOGUETE
·
Que poidan xogar
con el nenas e nenos indistintamente.
·
Que evite a
transmisión de estereotipos sexistas e non potencie a violencia.
·
Que facilite poder
xogar coas demais persoas, a comunicación entre os e as participantes e que
fomente as relacións entre iguais.
·
Que favoreza a axuda entre iguais e non a rivalidad
nin a competitividad.
·
Que o xogo evite a
competitividade esaxerada, non fomente a agresividade e facilite as relacións
entre nenas e nenos.
·
Que potencie
relacións cooperativas de axuda, que se poida alcanzar un mesmo obxectivo ou
propósito entre todos e todas (pasalo ben)
·
Que con el poida xogar
calquera neno e/ounena e non só quen teña habilidades moi específicas (que non
exclúa a ninguén).
·
Que sexa divertido,
motivador e que esperte o desexo de xogar.
·
Que desenvolva a imaxinación
e a creatividade.
·
Que estimule a
súacuriosidade, o seu interese por investigar e que permita á nena ou o neno
descubrir novas posibilidades no xogo.
·
Que potencie a capacidade de pensar e a resolución
de problemas.
EXEMPLIFICACIÓN
DE XOGUETES E XOGOS:
XOGOS
E XOGUETES FAVORECEDORES DA SOCIALIZACIÓN:
-xogos
de mesa: parchis, oca, lince, memory, naipes, dominó,...
XOGUETES
PARA O MOVEMENTO
-patíns,
triciclos, bicicletas, monopatíns, ...
XOGOS
E XOGUETES PARA A CONSTRUCCIÓN
XOGUETES
PARA O XOGO SIMBÓLICO E IMITACIÓN DE ROLES (empregados por nenas e nenos):
casiñas, supermercado, carpintería, talleres de mecánica, costureiras, garaxes,
bonecas, médicas e médicos, granxas, disfraces,…
XOGOS
DIDÁCTICOS: desenvolven determinadas habilidades, competencias ou procesos
psicolóxicos como a atención, memoria, percepción visual, auditiva, razonamento, habilidades sociais: memorys, ensartables,
encaixables, dominós, lotos, bingos, contos, quebracabezas,...
XOGUETES
MUSICAIS que favorecen o ritmo e a percepción auditiva: pandeiretas, guitarras,
teclados, xilófonos, baterías,...
XOGUETES
CON MATERIAL DE REFUGALLO: trens con briks de leite, bonecas e bonecos con
caixas ou cartóns, coches con caixas de zapatos, monicreques con calcetíns vellos
de cores,...
XOGOS
ELECTRÓNICOS: xogos de ordenador, tablet, robot,... pero usados con
"sentidiño" e moderación e coa
supervisión dos adultos para facer un xogo compartido.
Xogade
e disfrutade moito xogando cos vosos fillos e fillas!