Páginas

lunes, 22 de marzo de 2021

MOMENTOS DE LECTURA PARA ADULTOS

 

As persoas adultas da familia deben buscar tempos para a lectura pois solo existirá o gusto pola lectura se vivencias situacións e momentos de lectura.

As propostas para este mes son:


Agora solo queda disfrutar e deixarse levar pola historia!

domingo, 21 de marzo de 2021

ENFOQUES DA LOMLOE (Lei Orgánica 3/2020 que modifica a Lei Orgánica 2/2006)

 


Lei Orgánica 3/2020 que modifica a Lei  2/2006 de Educación (LOMLOE)

A cidadanía reclama un sistema educativo moderno, máis aberto, menos ríxido, multilingüe e cosmopolita que desenvolva todo o potencial e talento do alumnado. Estes plantexamentos deben ser ampliamente compartidos pola comunidade educativa e pola sociedade. Os centros educativos deben ser os escenarios para un benestar de nenos e nenas pero existen outros escenarios para as aprendizaxes e por iso a sociedade debe esforzarse por crealos e dinamizalos: parques, rúas, barrios, cines, teatros, bosques, ríos ... e deben integrar a Recomendación formulada no 2004 na Estratexia Mundial sobre Réximen Alimentario, Actividade Física e Saúde.

Por todo o anterior, a finalidade desta Lei non é outra que establecer un renovado ordenamento legal que aumente as oportunidades educativas y formativas de toda la población, que contribúa á mellora dos resultados educativos do alumnado, e satisfaga a demanda xeralizada na sociedade española dunha educación de calidade para todos.

A educación que se visibiliza nesta Lei levaranos a unha educación comprensiva e farase efectivo  unha educación inclusiva como dereito humano para todas as persoas, recoñecido na Convención sobre os Dereitos das Persoas con Discapacidade, ratificada por España no 2008, para que este dereito chegue a aquelas persoas en situación de maior vulnerabilidade.

ENFOQUES

1. INTERÉS SUPERIOR DO MENOR E OS DEREITOS DA INFANCIA PRINCIPIOS RECTORES DO SISTEMA EDUCATIVO

Convención Dereitos da Infancia

Este enfoque dos dereitos da infancia entre os principios rectores do sistema, según o establecido na Convención sobre os Dereitos do Neno-Nena de Nacións Unidas (1989), recoñecendo o interese superior do -da menor, o seu deretito á educación e a obriga do Estado de asegurar o cumprimento efectivo dos seus dereitos.

2. IGUALDADE DE XÉNERO

É necesario un enfoque de igualdade de xénero a través da coeducación, da visibilización de estereotipos de xénero, do papel das aportacións das mulleres ao longo da historia, da prevención da violencia de xénero e do  respecto á diversidade afectivo-sexual, introducindo sempre a perspectiva inclusiva e non sexista.

3. MELLORA CONTINUA DOS CENTROS EDUCATIVOS E PERSONALIZACIÓN DAS APRENDIZAXES

Neste tercer enfoque plantéxase de forma transversal orientado a que todo o alumnado teña garantías de éxito na educación por medio dunha dinámica de mellora continua dos centros educativos e unha maior personalización das aprendizaxee xa que cada neno-nena é diferente, teñen ritmos e estilos de aprendizaxe diferentes asi como características, necesidades, intereses, motivacións etc

4.EDUCACIÓN PARA O DESENVOLVEMENTO SOSTIBLE

(ODS)

Este enfoque recoñece a importancia de atender ao Desenvolvemento Sostible de acordo co establecido na Axenda 2030. Así, a educación para o desenvolvemento sostible e a cidadanía mundial debe incardinarse nos plans e programas educativos da totalidade incorporando os coñecementos, capacidades, valores e actitudes que necesitan todas as persoas para vivir unha vida fructífera, adoptar decisións fundamentadas e asumir un papel activo –tanto no ámbito local como mundial– á hora de afrontar e resolver os problemas comúns a todos os cidadáns do mundo. A educación para o desenvolvemento sostenible e para a cidadanía mundial inclúe a educación para a paz e os dereitos humanos, a comprensión internacional e a educación intercultural, así como a educación para a transición ecolóxica, sen descuidar a acción local, imprescindibles para abordar a emerxencia climática, de modo que o alumnado coñeza que consecuencias teñen as nosas accións diarias no planeta e xerar empatía cara o seu entorno natural e social.

5.PAPEL CENTRAL DO DESENVOLVEMENTO DA COMPETENCIA DIXITAL

O uso xeralizado das tecnoloxías de información e comunicación en múltiples aspectos da vida cotiá fai que se aceleren cambios profundos na comprensión da realidade e na maneira de comprometerse e  participar nela,  nas capacidades para construír a propia personalidade e aprender ao longo da vida, na cultura e na convivencia democráticas, entre outros. Este cambio de enfoque require dunha comprensión integral do impacto personal e social da tecnoloxía, de como este impacto é diferente nas mulleres e nos homes e unha reflexión ética acerca da relación entre tecnoloxías, persoas, economía e medioambiente, que se desenvolve tanto na competencia dixital do alumnado como na competencia dixital docente.

Esta Lei insiste na necesidade de ter en conta un cambio dixital que se está a producir nas nosas sociedades e que forzosamente afecta a á actividad educativa. O desenvolvemento da competencia dixital non supón soamente o dominio de diferentes dispositivos e aplicacións. O mundo dixital é un novo hábitat no que a infancia e a xuventude viven cada vez máis: nel aprenden, se relacionan, consumen, disfrutan do seu tempo libre. E non podemos esquecer a fenda de xénero.

Fonte: Preámbulo LOMLOE 3/2020


lunes, 15 de marzo de 2021

LENDO EN MARZO

 

As propostas de lectura para o mes de marzo para E. Infantil son:





As propostas de lectura para o mes de marzo para E. Primaria son:







jueves, 11 de marzo de 2021

BENESTAR EMOCIONAL: PROPOSTAS DE INTERVENCIÓN

 

Nestes momentos o benestar emocional está sendo unha prioridade e debe formar parte de tempos educativos en cada aula. 
Dende hai anos esta necesidade era xa unha necesidade. No ano 1995, Daniel Goleman afirmaba que era necesario integrar nos procesos de ensinanza e aprendizaxe tempo e espazos para o desenvolvemento de habilidades e actitudes para facer posible a consciencia emocional, o autocoñecemento, o autocontrol, a empatía, a resiliencia, a necesidade de aprender a escoitar, a expresar, resolver conflictos ...
Dende aquela moito se ten avanzado pero segue sendo un ámbito que non é considerado prioritario en moitas aulas e contextos familiares. Un Informe da UNESCO da Comisión Internacional sobre a Educación para o Século XXI, A educación encerra un tesouro, expoñía que para que a educación logre o propósito de facilitar o pleno desenvolvemento integral da persoa debe atender catro piares: aprender a coñecer, aprender a facer, aprender a convivir e aprender a ser. Os dous últimos piares remítennos ás intelixencias interpersoal e intrapersonal de Howard Gardner, nas que se fundamenta o construto da intelixencia emocional. A comunidade científica sostén que a educación emocional (para o desenvolvemento da intelixencia emocional) é de gran relevancia para o crecemento integral de nenos e nenas e de mozos e mozas, pois actúa preventivamente ante posibles problemas no seu desenvolvemento persoal e social.
Rafael Bisquerra, catedrático da Universitat de Barcelona establece: “Concibimos a educación emocional como un proceso educativo, continuo e permanente, que pretende potenciar o desenvolvemento das competencias emocionais como elemento esencial do desenvolvemento integral da persoa, co obxectivo de capacitala para a vida. Todo iso ten como finalidade aumentar o benestar persoal e social”. 
Por todo o anterior o benestar emocional vai permitir que sexamos máis poersoas, con máis capacidades, con máis habilidades para unha vida e sociedade cambiante, incerta, sorprendente etc.
O que aparece a continuación é un resumo do PLAN DE BENESTAR EMOCIONAL e coa proposta de INTERVENCIÓN deseñada polas consellería de Educación nas derradeiras semanas.

Referencia

Plan de Benestar Emocional (Consellería de Educación)

http://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/benestar_emocional_2021.pdf

Outras aportacións sobre a temática

Publicación (edu.xunta.es) "Medrando Sans: de sentimento en sentimento, de emoción en emoción

Intelixencias Múltiples, Gardner

Intelixencia emocional, Goleman

Alfabetización Emocional, C. Loureiro

Educación Emocional y bienestar, Bisquerra

Visión novedosa do centro educativo

Axente educativo principal como centro, como Comunidade Educativa

Concepto

Benestar Emocional

O benestar emocional fai referencia non solo coa experiencia subxectiva de sentirse ben, en harmonía e con tranquilidade senón tamén coa experiencia persoal de satisfacción por ser quen de afrontar dificultades e superar de xeito positivo ou adaptativo as contrariedades que se presentan na vida cotiá.

Concepto OMS

Estado de ánimo no cal a persoa dase conta das súas propias aptitudes, pode afrontar as presións normais da vida, pode traballar de xeito máis produtivo e pode facer unha contribución á comunidade.

Ámbitos conformadores do benestar emocional

-Resiliencia (capacidade para afrontar adversidades, construír sobre elas e adaptarse)

-Desenvolvemento das Competencias emocionais: conciencia emocional, regulación emocional (emoción-cognición-comportamento), autonomía persoal (de características e elementos relacionados coa autoxestión persoal como a autoestima, actitude positiva diante da vida, responsabilidade, capacidade para analizar criticamente as normas sociais, capacidade para buscar axuda e recursos, así como a autoeficacia emocional, intelixencia interpersoal...), competencia emocional (capacidade para manter boas relacións con outras persoas. Isto implica dominar habilidades sociais, comunicación efectiva, respecto, actitudes prosociais, asertividade...), habilidades  de vida e de benestar

-O desenvolvemento da autoestima, desde o marco da educación ética

Influencias do Benestar Emocional

-Contornas vulnerables familiares

-Dinámicas disfuncionais dos adultos de referencia

Benestar Emocional en tempo de catástrofe global (pandemia, covid)

-Incerteza na duración

-Modificacións de dinámicas relacionais co confinamento

-Vivencia dos dós diferente

-Apoio social inferior

-Estrés acumulativo

-Ameaza invisible

Consecuencias

Trastornos asociados

-Impacto na saúde

-Maior vulnerabilidade ao estrés

-Maior risco de estrés postraumático

-Alteracións da conducta

Fases Intervención

1-Detección e acompañamento

2-Fortalecemento da resiliencia e da Competencia emocional

3-Consolidación

 

Fase 1: detección e acompañamiento

Obxectivo: detectar situacións de malestar, ansiedade, sufrimento

Accións: acompañamento e apoio a través de REDES DE APOIO (profesorado, alumnado, familias), establecer ESPAZOS e TEMPOS VIRTUAIS para compartir emocións

Rede de apoio profesorado

-Acompañamento entre iguais

-Parellas de reforzo

-Docencia compartida

-Apoio específico do Departamento de Orientación

 

 

Decálogo de preguntas para  as persoas docentes para pensar e transformar

1-Como nos sentimos e que aprendemos?

2-O clima de convivencia positiva creado previamente no centro resultou útil?

3-O traballo previo realizado para o desenvolvemento das competencias para convivir resultou de proveito?

5-As experiencias previas en relación ás situacións que alteran a convivencia e a resolución de conflictos resultaron útiles?

6-Como analizamos e valoramos a relación familia-escola?

7-Serviron como apoio e axuda a coordinación e colaboración entre os diferentes membros da Comunidade Educativa?

8-Serviron como apoio  e axuda a colaboración co contorno?

9-Como analizamos a nosa labor docente?

10-Como analizamos o acceso ao currículo do alumnado e a metodoloxía empregada?

11-Como optimizamos recursos, espazos e tempos?

Debemos aprender a ...

-Observar

-Escoitar

-Esperar

-Expresar o que sentimos

-Compartir para comprender e responsabilizarnos

Xa que convivir coas emocións fortalécenos e axúdanos a medrar favorecendo a autonomía e a solidariedade.

Como nos sentimos?

Que aprendemos?

-Conciencia emocional: como nos sentimos?

-Regulación emocional: que facemos coa emoción para que sexa adaptativa?

-Autonomía persoal: somos quen de ...?

-Competencia social: como nos relacionamos cos demais?

-Competencias para a vida e o benestar: como afrontamosos desafíos e as situacións excepcionais?

-Organizando tempos e espazos para a escoita a toda a Comunidade Educativa (expresar emocións, acompañar, impulsar cooperación)

-Construíndo Redes afectivas (profesorado, familias, alumnado)

-Reorganización de dinámicas de traballo tendo en conta os diferentes escenarios

-Establecemento de rutinas, espazos e tempos, estratexias para a organización do día a día anticipando cambios

-Reforzar a autonomía na expresión e vivencia emocional

Prevención

-Prevención Primaria: Comunidade Educativa e Escola Inclusiva

-Prevención Secundaria: Alumnado en risco e Atención á Diversidade

-Prevención Terciaria: Enfoque Sociocomunitario en caso de confinamento

Responsables: Profesorado, titoras-es, DO-EOE, Servizos Sociosanitarios, Familias

Que debe observar o profesorado na aula?

-Incerteza: reaccións demesuradas

-Angustia:inquietude, desacougo, síntomas corporais, intraquilidade ...

-Desesperanza:tristeza, ansiedade, insomnio ...

-Enfrontamento:transgresión, irritabilidade, violencia ...

-Perdas:achegados,  perda traballo, perda vivenda, perdas colectivas ...

-Nivel desenvolvemento curricular actual

-Cohesión de grupo actual

-Procesos de autoavaliación

-Barreiras que dificultan o acceso ás aprendizaxes  

Como acompañar?

-Calma e tacto

-Acompañamento presencial

-Axudar a comprender

-Empatía

-Escoita activa

-Reforzar a resiliencia ...

Para que as entrevistas coas familias?

-Interesarse como se atopa o alumno-a e os membros da familia

-Coñecer as necesidades do ámbito familiar: saúde, laborais, económicas, tecnolóxicas, conexións, organización familiar, situacións de teletraballo,

-Coñecer o desenvolvemento do proceso ensino e aprendizaxe

-Motivación e disponibilidade para o estudio

-Coñecer o estado anímico e emocional

-Fortalezas adquiridas na situación COVID

-Dificultades e barreiras xurdidas

-Valoración do que fixo o centro

-Propostas de mellora

Propostas Didácticas

CONECTA

RESPECTA

REGULA

VIVE

 

CONECTA

Comunicación, escoita, identificación de emocións

Recursos e/ou accións:

-Mochila de recordos

-Baleirando petos

-Detective  de emocións

-Orellas de elefante

-Superpoder

-Poder da música

RESPECTA

Tomar conciencia cambios, hábitos, RRSS

Recursos e/ou accións:

-Tocarnos por mirarnos

-Bicos de lapis

-En equipo máis fortes

-Planeta perfecto

-Fábula forum

REGULA

Regulación emocional, afrontar conflictos, tolerar ás frustracións, evitar estrés

Recursos e/ou accións:

-A caixa de urxencias emocional

-Un paseo relaxante

-Tece palabras

-Faltoume o que tiña ou non?

-A cesta máxica

-Bandeiras do Himalaia

VIVE

Fomentar actitudes positivas, sentimentos de gratitude, solidariedade, recoñecer o esforzo, xerar beneficio común

Recurso e/ou accións

-Pechando os ollos

-Adiviña quen

-Cada ovella coa súa parella

-Tempo compartido

-Olimpo

-Receita de felicidade

Fase 2: Fortalecemento da Resiliciencia e da Competencia Emocional na Comunidade Educativa

-Formación para a comunidade educativa: benestar emocional, inclusión e convivencia

-Colaboración

-Convivencia

-Valor das Redes

-Diferentes escenarios lectivos

Fase 3:

 Consolidación

Consolidación