Páginas

martes, 4 de diciembre de 2018

XOGOS E XOGUETES



Todas as nenas e nenos teñen a necesidade de xogar e divertirse. Os xoguetes e os libros son instrumentos que posibilitan o dereito ao xogo na infancia de nenas e nenos.
Xogar favorece o desenvolvemento cognitivo, afectivo-emocional, social e motriz.
Xoguetes e libros favorecen a súanecesidade de moverse, curiosear, crear, relacionarse, expresarse, intercambiar vivencias, accións e pensamentos. En definitiva, a súanecesidade de estar e de vivir no mundo. Aomesmo tempo, os xogos, juguetes e contos son instrumentos que socializan, que estimulan a comunicación, que serven para a evolución social, individual e social, inculcan ideas, crenzas, valores sociais, expectativas, necesidades, ofrecen modelos de actuación, ensinan a solucionar conflitos, esbozan un mundo máxico e proporcionan unhafonte de imaxinación e creación.  Xogar con xoguetes ou ler un libro son un medio imprescindible para promover e favorecer a educación das emocións, dous afectos, a fantasía, a creatividade, linguaxe, articulación, as relacións, a discriminación visual, desenvolvemento do control corporal, relación co espazo, 
Todos estes elementos inflúen profundamente na construción da personalidade e identidade das persoas nas súas primeiras etapas de vida. Por iso, debemos ser conscientes do importante papel que desempeñan xogos, xoguetes e contos no desenvolvemento de nenas e nenos.



QUÉ DEBEMOS PREGUNTARNOS ANTES DE ELEXIR UN XOGUETE?

·         Que ou cales son as capacidades que pon en actividade.
·         Que imaxes ofrece a caixa, o envoltorio ou a publicidade do xogo.
·      Cal é o motivo polo que o noso fillo ou filla pediunos ese xogo ou xoguete: moda, procura de aprobación do grupo, cores, anuncio rechamante...
·         Que roles ofrece desenvolver o xogoou o xoguete.
·         Que valoración ofrece o propio xogo/xoguete dos roles que ofrece (positiva/negativa).
·         Que representación simbólica mediante imaxes ou sons teñen as figuras masculinas e femininas.


GUÍA PARA O DESENVOLVEMENTO INTEGRAL DE NENAS E NENOS
Os xoguetes que elixamos, deben ser adecuados ás súas idades e deben permitirlles o desenvolvemento das capacidades asociadas á súa idade. Se ademáis queres estimular un aspecto concreto como o movemento, a linguaxe, a creatividade ou a memoria, débense ter en conta que obxectivos traballa o xoguete. A elección do xogo e o xoguete ten unha gran importancia.
Outro aspecto a ter en conta é que o xogo compartido cos adultos e con outras nenas e nenos favorece que aprendan a negociar, consensuar, tomar decisións e iniciativas, ceder e compartir responsabilidades. Inventar xogos con eles e amosarlles os nososxogos favoritos da infancia resulta imprescindible para crear vínculos afectivos con eles.
Co xogo as nenas e nenos asimilan os valores da familia, vivencian a autorregulación e o control da conducta, aprenden as regras da sociedade e, en definitiva, acadan pouco a pouco o desenvolvemento da súa vontade, a autonomía e a expresar os seus sentimentos.
É necesario tamén facer fincapé en que debemos ensinarlles a recoller e gardar os xogos e xoguetesdespois de úsalos e hai que colaborar con eles nestatarefa.

ALGUNS ASPECTOS PARA TER EN CONTA NA ELECCIÓN DUN XOGUETE

·         Que poidan xogar con el nenas e nenos indistintamente.
·         Que evite a transmisión de estereotipos sexistas e non potencie a violencia.
·         Que facilite poder xogar coas demais persoas, a comunicación entre os e as participantes e que fomente as relacións entre iguais.
·         Que favoreza a axuda entre iguais e non a rivalidad nin a competitividad.
·         Que o xogo evite a competitividade esaxerada, non fomente a agresividade e facilite as relacións entre nenas e nenos.
·         Que potencie relacións cooperativas de axuda, que se poida alcanzar un mesmo obxectivo ou propósito entre todos e todas (pasalo ben)
·         Que con el poida xogar calquera neno e/ounena e non só quen teña habilidades moi específicas (que non exclúa a ninguén).
·         Que sexa divertido, motivador e que esperte o desexo de xogar.
·         Que desenvolva a imaxinación e a creatividade.
·         Que estimule a súacuriosidade, o seu interese por investigar e que permita á nena ou o neno descubrir novas posibilidades no xogo.
·         Que potencie a capacidade de pensar e a resolución de problemas.


EXEMPLIFICACIÓN DE XOGUETES E XOGOS:

XOGOS E XOGUETES FAVORECEDORES DA SOCIALIZACIÓN:
-xogos de mesa: parchis, oca, lince, memory, naipes, dominó,...
XOGUETES PARA O MOVEMENTO
-patíns, triciclos, bicicletas, monopatíns, ...

XOGOS E XOGUETES PARA A CONSTRUCCIÓN

 XOGUETES PARA O XOGO SIMBÓLICO E IMITACIÓN DE ROLES (empregados por nenas e nenos): casiñas, supermercado, carpintería, talleres de mecánica, costureiras, garaxes, bonecas, médicas e médicos, granxas, disfraces,…

XOGOS DIDÁCTICOS: desenvolven determinadas habilidades, competencias ou procesos psicolóxicos como a atención, memoria, percepción visual, auditiva, razonamento, habilidades sociais: memorys, ensartables, encaixables, dominós, lotos, bingos, contos, quebracabezas,...

XOGUETES MUSICAIS que favorecen o ritmo e a percepción auditiva: pandeiretas, guitarras, teclados, xilófonos, baterías,...

XOGUETES CON MATERIAL DE REFUGALLO: trens con briks de leite, bonecas e bonecos con caixas ou cartóns, coches con caixas de zapatos, monicreques con calcetíns vellos de cores,...

XOGOS ELECTRÓNICOS: xogos de ordenador, tablet, robot,... pero usados con "sentidiño"  e moderación e coa supervisión dos adultos para facer un xogo compartido.

 
Xogade e disfrutade moito xogando cos vosos fillos e fillas!